Maija Haavisto: Näin käytät Twitteriä

Näin käytät Twitteriä on nimensä mukaisesti opaskirja kyseisen internetsivun käyttöön. Twitter on mikroblogisivusto, joka tavallaan yhdistää blogit, keskustelukanavat, sähköpostin ja pikaviestimet. Sinne voi kirjoittaa eri aiheista ajankohtaisia viestejä (“tweettejä”), joiden merkkimäärä on rajoitettu ja sitten voi lisätä omalle seurantalistalleen toisia käyttäjiä. Tiettyjä yhtäläisyyksiä on siis Facebookin kanssa, mutta sivuston tarkoituksena ei kuitenkaan ole olla sen yksinkertaistettu versio.

Kirja lähtee liikkeelle aivan alkeista: mistä on kyse ja antaa vinkkejä perustoimintojen käyttämiseen. Sivusto ei ole kaikkein vaikeakäyttöisin mitä internetistä löytyy, mutta silti jotkut haluavat varmasti saada vinkkejä liikkeelle lähtöön. Jos aloittaa ihan nollasta Twitterin käytön tai ei ole edes koskaan kuullutkaan siitä, silloin kirjan alusta asti lukeminen auttaa. Sivuston etiketistä ja käyttäytymismalleista kertova osuus on jo vähän hyödyllisempi. Osiossa käsitellään esimerkiksi tweettien sisältöä ja seurattavien ihmisten lisäämistä. Tämä on ihan käyttökelpoista tietoa uusien käyttäjien lisäksi myös sivustoa jo jonkin aikaa käyttäneille. Ainakaan minä itse en ollut päässyt kunnolla perille erilaisista käyttäytymismalleista ennen kuin nyt.

Luulen, että monet eivät tiedä, mitä hyötyä Twitteristä voisi heille olla. Kirjassa on esitelty sivuston mahdollisuuksia erilaisille ryhmittymille: firmat, koulut, politiikka, media, lääkärit, matkailijat ja niin edelleen. Tämä oli kirjan ehkä hyödyllisin osa, jonka perusteella voi päästä hyvin alkuun sivuston järkevässä käytössä. Lopuksi on esitelty erilaisia lisäohjelmia ja muita nettisivuja, jotka tekevät Twitterin käytöstä eri tavoin entistä kätevämpää. Tämä puoli oli itselleni uutta, en ollut ennen kuullut niistä mistään ja osa vaikutti melko käyttökelpoisilta. Peruskäyttäjä ei lisäjuttuja ehkä tarvitse, mutta tehokkaammat käyttäjät saavat näistä varmasti enemmän hyötyä.

Itse olen käyttänyt Twitteriä jo pari vuotta epäsäännöllisesti, mutta en silti ole ollut perillä ihan kaikesta mahdollisesta. Tämä kirja tosiaan auttoi siihen, että jatkossa saan enemmän sivustosta irti. Vaikka kirjan sisältö useitten tietotekniikkakirjojen tapaan on periaatteessa vanhentuvaa tavaraa, niin Twitterissä ei ole tehty niin isoja muutoksia, että tästä olisi ainakaan vielä tullut käyttökelvoton.

Myös Kirjavinkit löytyy Twitteristä!

Veera