Robin Hobb: Näkijän taru -trilogia, Lordi Kultainen -trilogia

Näkijän taru ja Lordi Kultainen yhdessä muodostavat kuuden kirjan mielenkiintoisen, jatkuvajuonisen fantasialukupaketin. Kirjojen päähenkilö on Fitz, Kuuden herttuakunnan kruununperillisen lehtolapsi. Kovassa maailmassa minkäänlaisia sukulaisia ei tietenkään heitetä haaskuuseen, vaan Fitz saa astua sukunsa palvelukseen. Tämä kova palvelus on kantava teema läpi kaikkien kuuden kirjan.

Robin Hobb kirjoittaa sujuvasti ja sopivan laajasti kuvaillen. Hänen henkilöhahmonsa ovat eläviä ja monipuolisia. Erityinen nautinto on seurata tuhansien sivujen ajan yhtenäistä tarinaa ja hahmojen kehittymistä. Vaikeitakin teemoja käsitellään ennakkoluulottomasti, eikä fantasiamaailma tule aivan loppuunammennetuksi.

Suosittelen lämpimästi varsinkin meille kaikille, jotka pidämme pitkistä, intensiivisistä tarinoista.