Outi Popp: Näyttelijätär : Ritva Oksanen

Näyttelijätär

Kun Ritva Oksasen 50-vuotistaiteilijajuhla lähestyi, Outi Popp kirjoitti käsikirjoituksen juhlanäytelmään, joka oli katsaus Ritvan rooleihin. Näyttelijär esitettiin Hämeenlinnan teatterissa. Materiaalia piisasi niin paljon, että siinä oli hyvät ainekset myös kirjaksi. Niinpä me saamme nyt lukea aivan ihanan kirjan!

“Lukijaa pyydetään asettumaan hänelle varatulle paikalle.”

Näyttelijätär on upea teos, hieno läpileikkaus erään valovoimaisen naisen elämästä. Siinä kerrotaan paljon, mutta ei jaaritella. Edetään pienin, lyhyin kappalein ja annetaan suunvuoro ensisijaisesti Ritvalle, mutta myös hänen läheisilleen, ystäville ja teatteriporukalle. Askel askeleelta muodostuu kuva naisesta, joka ei anna periksi, joka välillä nousee kuin tuhkasta, ylväänä ja voimakkaana.

Kirjassa tulee tietysti esiin kaikki se teatterityö, mutta myös perhe-elämä ja lukuisat vastoinkäymiset. Miten näyttelijä ei vaan voi jäädä sairaslomalle.

Kirjan rytmitys tekee siitä helppolukuisen ja lukuisat valokuvat tuovat tämän naisen, Ritva Oksasen, jotenkin niin lähelle. Lukiessani kirjaa, mieleeni nousi useita kysymyksiä ja suuresti aina hämmästyin, kun vastaus tarjottiin minulle joko seuraavalla tai seuraavilla sivuilla. Aivan kuin olisin käynyt vuoropuhelua.

Uskoisin tämän kirjan kiinnostavan ihan kaikkia. Itseäni jo pienestä asti on kiinnostanut teatteri ja ihmiset sen takana. Näyttelijätär ruokkii sitä kiinnostusta. Vaan, kyllä minä nostaisin tästä esiin sen perinteisen suomalaisen naisen, joka kaivaa ne voimavarat jostain syvältä itsestään – Ritva Oksanen, olkaa hyvä!