Melody Griffiths ja Lesley Stanfield: Neulemallien käsikirja : 300 neulemallin vaiheittaiset ohjeet, mallikuvat ja kaaviot

Neulemallien käsikirja

Moreenin rikkaassa käsityökirjatarjonnassa ilmestyi aiemmin Sarah Hazellin Virkkausmallien käsikirja, jonka sisarteokseksi olemme nyt saaneet tunnettujen neulealan konkarien, Lesley Stanfieldin ja Melody Griffitsin kirjan neulemalleista. Kuten jo Hazellin kirjan kohdalla totesin, tämä idea ei ehkä ole kovin vallankumouksellinen käsityökirjojen perinteessä, mutta uusille on varmasti aina käyttöä.

Koska ohjeita on peräti 300, riittää mukaan paljon kaikenlaista, helpompaa ja vaikeampaa. On nurjista ja oikeista silmukoista sommiteltuja tasoja, on pitsejä, palmikoita, nyppyjä ja lehtiä sekä minua henkilökohtaisesti ilahduttava kokoelma kauniita kirjo-­ ja intarsianeuleita. Kaikista malleista on annettu kaaviokuvat ja joistakin myös sanalliset ohjeet; kaaviokuvat ovat tosin sen verran pieniä, että päätin itse ottaa suosiolla suurennetut kopiot niistä, joita ajattelin toteuttaa.

Ohjeet on esitetty selkeästi helpoimmista vaikeimpiin. Lisäksi mukana ovat pitsineuleilla toteutetut kirjaimet ja numerot sekä muutamia erikoismalleja, esimerkiksi lenkeistä muodostuneita neuleita. Lopuksi annetaan ohjeita siitä, miten kirjan malleja voisi soveltaa omiin töihinsä – tämä osio olisi minun mielestäni saanut olla vähän laajempikin, mutta lienee omalta osaltani vain mielikuvituksen puutetta – sekä selkeät kuvat perussilmukoiden neulomisesta. Ihana, neulomiseen innostava kirja joka tapauksessa!