Katharine Goddard: Neulemestari : koko perheen perusneuleet ja paljon tekniikkavinkkejä

Neulemestari

Kustannus­-Mäkelä on julkaissut vuosien kuluessa paljon käsityökirjoja, joista Neulemestari toimii laadukkaana esimerkkinä. Se sisältää runsaan ja melko kattavankin kokoelman perusneuleita erilaisiin tarpeisiin; neuleita on vauvasta vaariin ja joitakin myös kodinsisustukseen.

Pidin kovastikin Neulemestarin ohjeista; kirjassa oli onnistuttu luomaan melko helpoista neulemalleista näyttävän näköisiä. Joskus vastaavanlaisissa aloittelijoille suunnatuissa kirjoissa mallit on kautta linjan toteutettu tyyliin paksusta langasta, isoilla puikoilla, illassa valmista. Sellaisille kirjoille on tietenkin paikkansa, mutta uskoisin, että aloittelijakin haluaa kokeilla rajojaan ja tehdä muutakin kuin neuloa sormenpaksuisilla puikoilla villapaitoja, jotka pysyvät melkein itsestään seisomassa ja joiden käyttäminen ainakin nykyajan keskuslämmitetyissä asunnoissa on mahdotonta. Onhan Neulemestarissakin jokunen tällainen ohje, mutta pääosassa ovat käyttökelpoiset mallit.

Ohjeille on annettu luokitus vaikeusasteen mukaan, mutta suurin osa töistä on joko helppoja tai melko helppoja. Muutamat koho-­ ja kirjoneuleet, jotka on luokiteltu melko helpoiksi, saattavat kyllä käytännössä nousta vähän korkeammalle vaikeudessa. Ohjeet ovat etupäässä hyvinkin selkeitä; tosin uskoisin että esimerkiksi kirjan palmikkoneuletyynyn malli aukeaisi paremmin kaavakuviona.

Neulemestari sisältää myös oivallisen tekniikkaosuuden, jossa lukijaa opastetaan neulomisen perusteissa: miten silmukat luodaan, miten tehdään oikeata ja nurjaa, miten lisätään tai kavennetaan. Täytyy myöntää, että omankin noin neljänkymmenen vuoden kestäneen neuleharrastuksen kannalta oli hyvä lukea tätä kirjaa, koska siinä oli opetettu esimerkiksi sellaisia silmukoiden luomistekniikoita, joista en ollut koskaan kuullutkaan. Uskoisin, että tällaisella oppia-ikä-­kaikki ­asenteella kirjasta voi moni muukin neuloja löytää itselleen sopivia malleja ja ohjeita.