John Scalzi: Old Man’s War

John Perry täyttää 75 vuotta ja päättää liittyä armeijaan. Siinä ei ole mitään kummallista, sillä ihmiskunnan intressejä avaruudessa puolustava Colonial Defense Forces -armeija rekrytoi Maasta vain 75-vuotiaita. Perry kuljetetaan kiertoratahissillä avaruuteen kohti uutta elämää ja uusia seikkailuja.

Ensimmäisenä selviää se pinnallisin mysteeri, eli miten CDF tekee 75-vuotiaista vanhuksista taistelukelpoisia sotilaita. Kun Perry tovereineen saadaan kuntoon, alkaa kierros puolustamassa ihmisten siirtokuntia, valtaamassa tilaa uusille ja muuten vain rähinöimässä pitkin galaksia: jos se ei näytä ihmiseltä, tapa se heti!

Toiminnan seassa ehditään pohtimaan syvällisiä, välillä. Miksi sotilas sotii, varsinkaan kun kyse ei varsinaisesti ole isänmaan puolustamisesta? Millä oikeudella kaikki alienit katsotaan pahiksiksi, jotka pitää murhata kyselemättä? Kannattaako aloittaa uusi elämä, jos se tarkoittaa kaiken entisen hylkäämistä ikuisiksi ajoiksi?

Old Man’s War miellytti minua enemmän kuin klassikompi The Forever War. John Perry oli ehdottomasti William Mandellaa miellyttävämpi päähenkilö. Tällekin kirjalle on jatko-osia ja luulen, että haen niitä käsiini suuremmalla tarmolla kuin The Forever Warin jatkoja.