Robert Galbraith: Pahan polku

Kansi: Robert Galbraith: Pahan polku

Yksityisetsivä Cormoran Striken apulainen Robin Ellacott saa kuriirilta paketin, jonka sisältö järkyttää: paketista löytyy naisen irti leikattu jalka. Ei liene sattumaa, että jalka on leikattu samasta kohtaa kuin mistä Striken oma jalka on sotavamman vuoksi amputoitu.

Strike keksii nopeasti neljä henkilöä, jotka voisivat olla paketin lähettäjiä, neljä julmiin asioihin kykenevää miestä, joilla on kaunoja Strikeä kohtaan. Poliisi tarttuu siihen tutkintalinjaan, jota Strike pitää kaikista heikoimpana, joten Strike ja Ellacott aloittavat omat tutkimuksensa.

Irrotettu jalka ei jää ainoa postissa tulevaksi ruumiinosaksi eikä jalan omistaja ainoaksi kuolleeksi naiseksi murhatutkimuksissa, jotka pursuavat naisvihamielisyyttä ja inhottavia käänteitä.

Samalla lukija pääsee tutustumaan tarkemmin Striken ja Ellacottin taustoihin. Kaksikon keskinäinen suhde syvenee entisestään ja on kaikessa monimutkaisuudessaan herkullista luettavaa. Lopetuskin on sen verran mojova, että seuraavaa osaa jää odottamaan mielenkiinnolla.

Sarjan osat ovat itsenäisiä, eikä Pahan polku juuri paljasta edellisten osien tapahtumia. Henkilödynamiikan kehityksen vuoksi suosittelen kuitenkin lukemaan kirjat oikeassa järjestyksessä, eli jos Käen kutsu on vielä lukematta, aloita sieltä.