Rosemary Counter: Paheellisen kotirouvan opas : Kuinka elät leveästi hänen kustannuksellaan

Mikä onkaan mukavampaa kuin työssä oleminen? No, työssä käymättömyys tietysti. Tämän tietävät kaikki väsyneet uranaiset ympäri maailman. Tässä on opas, jonka avulla voit nauttia omasta ajastasi kotona, siitä mikä on sinun. On se sitten värikäs aamudrinkki tai iltapäivän taidekerho. Opas neuvoo, kuinka täytät päiväsi loistokkaasti, teeskentelet osaavasi yhtä ja toista sekä paneudut huolella miehesi mikrojohtamiseen… Aivan ensiksi kuitenkin kerrotaan, millainen on paheellinen kotirouva ja miten sellaiseksi tullaan.

Tämä kirja ei taatusti ole Marttaliiton hyväksymä ja lisäksi tämä on syytä piilottaa anopilta ja aviomieheltä. Kirjassa käydään läpi kotirouvan päivä lähes tunti tunnilta, mitä on syytä tehdä ja mistä huolehtia… millaisia asuja käyttää tai olla käyttämättä missäkin vaiheessa. Muitakin erinomaisia ohjeita annetaan. Kaikki tämä pilke silmäkulmassa, ironisesti tarjolle asetettuna.

Tämä on täydellinen hömppäkirja, joka tavoittelee 1950-luvun glamouria kuvituksessaan ja kotirouva-ideologiassaan. Kuvitus on kohtuullisen tyylikästä ja inspiroi itse kutakin laiskottelemaan tyylillä ja täysillä. Kuka nyt ei haluaisi näyttää hemaisevalta kotirouvalta, vaikka olisikin kolmivuorotyössä.

Kirja kannustaa miellyttävällä tavalla liialliseen alkoholin käyttöön, tyylikkäästi toki sitäkin. Siivousohjeiden sijaan (niin sanottu pintasiivous toki käsitellään!) annetaan mieluummin cocktail-vinkkejä. Lisäksi annetaan ohjeita hyvistä nukkumis- ja päiväunitavoista, joutilaisuuden jalosta taidosta sekä vinkkejä viettää iltapäivänsä. Myös tekotaiteellisuudesta, suositeltavasta koulutuksesta ja kursseista sekä muista tavoista tehdä vaikutus mieheen sekä tämän ystäviin on mukava määrä vaihtoehtoja. Paheellinen kotirouva ei koskaan pitkästy, hänelle riittää tekemistä aamusta iltaan tämän opuksen vinkkejä noudattaen.

Suosittelen kaikille ironian ystäville, vakavasti tätä ei ole toki syytä ottaa. Lahjakirjanakin tämä on hauska, mutta ota ihmeessä selvää tarkasti, millaiselle ihmiselle tämän annat. Tarkoitus ei ole suinkaan irvailla tai pilkata ketään eikä kannustaa paheiden pariin. Itse voisin kuvitella antavani tämän vasta naimisiin menneelle ystävättärelle pieneksi kannustukseksi perhehelvetin alkamisesta tai toisaalta kammottavasta työpaikasta työttömäksi jääneelle kaverille, myös kannustamaan päivien kuluttamisessa hohdokkaalla tavalla.