Tarja Raninen (toim.): Paperitehtaan kasvattama kylä

Tarja Ranisen toimittama upea teos kertoo Myllykoskesta, kylästä, joka kasvoi paperitehtaan ympärille. Nykyään kylä kuuluu Kouvolaan.

Vaikka ei olisi ikinä asunut Myllykoskella, ei olisi käynyt siellä tai jopa ei edes tiedä, missä koko paikka on, kirja on silti huikea lukuelämys. Se aukeaa erityisesti niille, jotka ovat eläneet nuoruutensa 1960–70-luvuilla. Samanlaista se lasten ja nuorten elämä oli joka kylässä.

Millaista oli koulunkäynti, missä tapailtiin, millaista musiikkia kuunneltiin, mitä harrastettiin. Hyvää muistin virkistystä tämä kirja tuo niille, jotka ovat oman nuoruutensa unohtaneet. Jos aina parjataan “nykyajan” nuoria, niin ei sitä ennenkään mitä pulmusia oltu.

Kirjassa on loistavat kuvat, jotka ovat pääosin kerätty yksityisistä arkistoista. Kuvia on joka aukeamalla eli kirja on varsin helppolukuinen. Teksti on koottu haastatteluista ja ne tuovat tuulahduksen ajasta, joka on jo jäänyt kauas taakse, mutta ei silti vielä niin kovin kaukana.

Soisin tämän kirjan kuluvan aikuisten käsissä, jotka haluavat fiilistellä nostalgialla. Lisäksi nuorten, että voisivat kurkistaa vanhempiensa nuoruuteen.