Tero Ikäheimonen: Pirunkehto

Kansi: Tero Ikäheimonen: Pirunkehto

Suomessa on aina osattu tehdä metallimusiikkia. Myös black metal on suomalaisilla ollut vahvasti hallussa.

Tero Ikäheimonen on tehnyt kovan työn haastatellessaan suomalaisia black metalin tekijöitä. Kirjaan on kerätty hyvin laaja kattaus alan tekijöitä suurin piirtein kronologiseen järjestykseen. Kirjan lukemalla saa aika hyvän käsityksen siitä, millainen on suomalaisen black metalin kehityskulku 1980-luvun lopulta näihin päiviin.

Sinänsä kirjan jutut ovat pitkälle tavanomaista rock-rellestystä: ylenpalttista viinanjuontia, tappelua, hajoavia bändejä, epäonnisia kiertueita, katastrofaalisia studioreissuja ja niin edelleen. Toki jokaisessa haastattelussa puhutaan myös Saatanasta ja muusikoiden suhteesta satanismiin ja saatananpalvontaan.

Minulla on sen verran black metal -harrastusta takanani, että kirja oli kovin mielenkiintoinen – oli kiinnostavaa lukea eräänkin koulukaverini myöhemmistä vaiheista ja palautella mieliin 1990-luvulla legendoina kerrottuja juttuja.

Aiheesta kiinnostuneille Pirunkehto on komea paketti, on hyvä että tällainenkin kirja on tehty dokumentoimaan suomalaista black metal -skeneä. Pisteet tästä Ikäheimoselle ja kirjan julkaisseelle Svart-levy-yhtiölle.