Qiu Xiaolong: Punaisen sankarittaren kuolema

Punaisen sankarittaren kuolema

Kirjavinkkien dekkarisarja Rikoksen ABC täydentyy jälleen – olemme edenneet jo X-kirjaimeen. Myönnettäköön, että nyt lisäys ei ole täysin tyylipuhdas, sillä kirjain on otettu tekijän etunimestä eikä sukunimestä, mutta eipä noita X-alkuisia kirjailijoita nyt riesaksi asti vastaan ole tullut (ja toisaalta minähän tämän sarjan säännöt laadin!), ja kun itse vinkattava kirjakin on mitä mielenkiintoisin, niin mitäpä moisista pikkuseikoista. Pidemmittä höpinöittä: esittelyssä on Qiu Xiaolongin esikoisromaani Punaisen sankarittaren kuolema.

Keväällä 1990 kansallinen mallityöläinen, merkittävä julkkis siis, löytyy surmattuna syrjäisestä kanavasta. Tapauksen ottavat vastaan nuori ylikomisario Chen Cao ja hänen erikoistutkimusryhmänsä. Johtolankojen löytäminen tuntuu aluksi lähes mahdottomalta, mutta kun tutkinta viimein ottaa tuulta purjeisiinsa, alkavat vaikeudet toisaalla: jäljet johtavat vanhan vallankumousaktiivin perheeseen. Puolueen edun nimissä ei ole lainkaan itsestään selvää, että tutkintaa on viisasta tai edes mahdollista jatkaa.

Chen Cao on kiinnostava hahmo: hän on päätynyt poliisiksi oikeastaan puolivahingossa ja vastoin omaa tahtoaan. Kuitenkin hän on edennyt urallaan nopeasti, mikä taas ei ole kaikkien kollegojen mieliin. Poliisintyönsä ohella Chen on myös runoilija ja kääntäjä – kaiken kaikkiaan sivistynyt moderni kiinalainen, jollaisille voisi jossakin muussa kulttuurissa olla kaikki maailmat avoinna, mutta joka kommunistisessa Kiinassa joutuu vähän väliä tekemään poliittisia kompromisseja joko uransa tai peräti päänsä säilyttääkseen.

Paitsi vetävä ja jännittävä dekkari, Punaisen sankarittaren kuolema on myös silmiä aukaiseva ajankuva kapitalistisen murroksen partaalla olevasta Kiinasta. Ahdas jättikaupunki Shanghai mahdottomine asumisoloineen on elävästi läsnä kirjan sivuilla. Kaikkiaan Qiu Xiaolong herättää tällä esikoisellaan sellaisia lupauksia, että Chen Caon myöhempiinkin vaiheisiin (sarjan romaaneja on suomennettu useita) voi olla syytä vielä palata. Suosittelen!