Matti Laine ja Anssi Orrenmaa: Rakkaat vanhat puutalot: säilyttäjän opaskirja

Rakkaat vanhat puutalot

Ihanaa että näitä rakennusperinnön säilyttämiseen kannustavia kirjoja on viime aikoina alkanut ilmestyä, sillä ainakin omasta mielestäni niistä on ollut huutava pula. Tähän saakka olen itse ainakin joutunut useimmiten turvautumaan rakkaaseen, puhkiluettuun Panu Kailan Talotohtori-kirjaani, sillä muuta ei oikein ole ollut saatavilla.

Rakkaat vanhat puutalot -kirja vastaakin tarpeeseen niille, jotka pyrkivät konservoimaan vanhaa puutaloa. Kirjassa keskitytään erityisesti puutalojen rakenteisiin ja niiden yleisimpiin vaurioihin. Osansa saavat hirsirakenteet, vesikatto, seinien ulko- ja sisäpuoli, ala-, väli-, ja yläpohja sekä ikkunat. Näitä kaikkia käsitellään perinpohjaisesti ja korjausohjeita antaen. Ohjeet ovat myös varsin inspiroivia, sillä päätin heti ikkunaosion luettuani ryhtyä vihdoin ensi kesänä korjaamaan kellarimme ikkunoita. Luulenpa kirjan ohjeiden perusteella jopa osaavani tehdä sen.

Vaikka lukija ei itse vanhaa puutaloa omistaisikaan, löytyy kirjasta paljon hyödyllistä ja kiinnostavaa tietoa muillekin. Kirjassa nimittäin käsitellään muun muassa sitä, miksi kasvien ei saisi antaa kasvaa liian lähellä talon perusteita ja tulevatpa esitellyiksi myös yleisimmät tuhohyönteiset sekä omien painajaisteni päähenkilöt lahottajasienet.

Tämä kirja ei ole suunnattu sisustajille, vaan nimenomaan talossaan säilyttävää korjausta tekeville, ja siinä se onnistuukin erinomaisesti. Mielestäni maailmassa ei ole koskaan liikaa kirjoja, jotka kehottavat säilyttämään ja korjaamaan vanhaa uuden hankkimisen sijasta. Onneksi kustantajatkin tuntuvat vihdoin huomanneen sen.

Salla P.