Tuija Lehtinen: Rebekka : Yllätysten ysi

Tuija Lehtisen seitsemäs Rebekka-sarjan kirja jatkaa tuttua ja turvallista nuorten kirjasarjaa sekä tarinaa. Itse olen nuorena aloittanut lukemaan tätä sarjaa, joten minun on vähän kuin “pakko” myös aikuisena lukea näitä kirjoja, jotta tiedän mitä päähenkilö Rebekalle tapahtuu!

Seitsemännessä kirjassa Rebekka on jo nuori nainen ja käy yläkoulun viimeistä luokkaa. Pohdiskelua aiheuttavat muun muassa pääkaupungissa asuva poikaystävä sekä tulevaisuus, minne hakea ysin jälkeen? Isoveli Mossu on lähtenyt vaihto-oppilaaksi ulkomaille ja Rebekka, tuttavallisemmin Bekka, saa vihdoin pappilan tornihuoneen! Hän pääsee sisustamaan sen mieleisekseen, Mossun tietämättä. Huoneessa käydääkin paljon keskusteluja pojista ja tulevaisuudesta yhdessä Ullan ja Mervin kanssa.

Rebekka on jo aiemmissakin kirjoissa ollut hyvin aikaansaava tyttö. Niinpä myös tässä kirjassa päästään jälleen esitysten makuun. Aiemmista kirjoista ovat tuttuja jo muun muassa tiernatytöt sekä kesäteatteri. Nyt onkin vuorossa iltamat, joihin Rebekan luokka sekä totta kai ylisosiaaliset pikkusiskot Saimi ja Selma osallistuvat! Näin luokka saa kerättyä hieman rahaa mahdollista leirikoulua varten. Rebekan poikaystävä Jerry muutti edellisessä kirjassa äitinsä luo pääkaupunkiin. Kirja seuraakin tiivisti Bekan ja Jerryn yhteydenpitoa ja sitä, mitä suhteesta loppupeleissä tulee.

Kirja on ehdottomasti Lehtisen parhaimpia nuorten kirjoja. Tapahtumat ja henkilöiden ajatukset ovat hyvin realistiset ja lukiessa tulee väkisinkin omat yläasteajat mieleen. Uskon, että kirjalle on tulossa vielä jatkoa, sillä tässä seitsemännessä kirjassa ei päästy vielä kevääseen saakka.

Suosittelen lukemaan ensin jo ilmestyneet kirjat: Rebekka ja kesäprinssi, Rebekka tarttuu toimeen, Rebekka ja talven taikaa, Rebekka – Konnankoukkuja ja koiruuksia, Rebekka – Tähtityttö sekä Rebekka – Mansikoita ja morsiusneitoja.

Lina

Lukemista rakastava Lina oppi lukemaan 5-vuotiaana ja sen jälkeen kirja onkin ollut kädessä lähes aina. Lina tykkää etenkin dekkareista ja suomalaisten kirjailijoiden teoksista, mutta lukee mielellään myös jotain uutta ja erilaista! Kaikki vinkit »