Bill Browder: Red Notice : kuinka minusta tuli Putinin vihollinen numero yksi

Red Notice

Bill Browderin Red Notice -kirja kuvaa venäläisen korruption kaikkialle ulot­tuvia lonkeroita. Kirjan nimi tulee Interpolin kansainvälisestä etsintäkuulutuk­sesta, joka mahdollistaa etsintäkuulutetun henkilön luovuttamisen toiseen maahan.

Bill Browderin lapsuusajan perhe pursuaa valtavaa akateemista lahjakkuutta. Browder itse on perheen musta lammas, joka on kiinnostuneempi laskettelus­ta ja yleisestä lusmuilusta kuin opinnoista. Browder ryhdistäytyy lopulta, mut­ta haluaa yhä menestykselläänkin kapinoida: kuuluisan kommunistiperheen jäsenestä tulee innokas kapitalisti.

Browder on heti alusta asti kiinnostunut Itä-Euroopasta. Ensimmäisellä työ­matkallaan Puolassa hän kokeilee osakekauppaa valtion yksityistämillä yh­tiöillä. Kokemus ja tuotto ovat niin hyviä, että Browder perustaa oman inves­tointifirman ja muuttaa Moskovaan.

Työnteko Venäjällä on vaarallista mutta kiehtovaa, ja Browder joutuu taistele­maan oligarkkeja vastaan. Oligarkkien röyhkeys saa Browderin sisuuntumaan, ja hän aloittaa pienen yhtiönsä kanssa mediasodan. ”Koska en ollut venäläi­nen – – uskoin, että voisin tehdä sellaista mitä minun asemassani oleville ve­näläisille ei ikinä sallittaisi”, Browder muistelee naiiviuttaan.

Hän kehittää kei­non paljastaa oligarkkeja: ensin hän tutkii perusteellisesti yhtiöitä löytääkseen tavat, joilla yhtiön johto kavaltaa omaisuutta. Sen jälkeen hän tekee tiedois­taan helposti ymmärrettäviä esityksiä, joita hän jakaa me­dialle. Huono julkisuus pakottaa Vladimir Putinin toimimaan ja irtisanomaan epärehellisen johdon. Jonkin aikaa Putin ja Browder tekevät tahatonta, epä­pyhää yhteistyötä, joka hyödyttää molempia: Browderin rahasto voi hyvin ja Putin nauttii kansan suosiosta. Tilanne ei kestä kauaa, sillä Browderin tutki­mukset alkavat uhata lopulta myös Putinin taloudellisia etuja. Niinpä Browder karkotetaan Venäjältä vuonna 2005 uhkana kansalliselle turvallisuudelle.

Lontoossa Browder saa selville, että Venäjän turvallisuuspalvelu FSB:n ta­louden vastavakoiluyksikkö on hänen perässään. Browderin ja hänen yhteis­työkumppaneidensa yhtiöt joutuvat ratsioiden kohteeksi, ja Browderia vas­taan nostetaan rikossyytteitä. Hyökkäys on tehokas ja ylivoimainen, joten Browder palkkaa moskovalaisen veroasianajajan Sergei Magnitskin avuk­seen. Browder ja hänen asianajajansa ovat hermostuneita, mutta luottavat siihen, että syytteet kumotaan, koska ne ovat perättömiä. Valitettavasti hei­dän uskonsa viranomaisia ja tuomioistuinta kohtaan osoittautuu perusteetto­maksi: todisteita väärennetään, monia lakeja rikotaan, ja Browderin asianajajia uhkaillaan.

Sergei Magnitski huomaa Browderin tapausta tutkiessaan, että Venäjän viran­omaiset ovat kavaltaneet valtavan summan venäläisten maksamista verorup­lista. Browder julkistaa tiedon, minkä jälkeen tilanne eskaloituu, ja Magnitskin nimi aletaan liittää lavastettuihin rikoksiin. Browder anelee Magnitskia lähte­mään Venäjältä, mutta Magnitski uskoo edelleen horjumatta lakiin. Hän luot­taa siihen, ettei hänelle voi tapahtua mitään, koska hän ei ole tehnyt mitään laitonta. Pian hänet pidätetään ja vangitaan. Vankilassa hänen terveydentilan­sa romahtaa, mutta häneltä evätään hoito, koska hän ei suostu tunnustamaan syyllisyyttään väitettyihin rikoksiin. Lopulta kuukausien piinan jälkeen Magnitski pahoinpidellään kuoliaaksi. Osa pahoinpitelystä tallennetaan ääni­nauhalle, ja se lähetetään Browderin puhelinvastaajaan.

Magnitskin kuolema tekee kapitalistista ihmisoikeusaktiivin. Browder saa Yhdysvalloissa läpi niin sanotun Magnitski-lain, joka estää törkeisiin ihmisoi­keusloukkauksiin osallistuneiden venäläisten maahantulon sekä mahdollistaa heidän varojensa jäädyttämisen. Venäjä kostaa kieltämällä venäläisten lasten adoptoinnin Yhdysvaltoihin sekä aloittamalla oikeudenkäynnin Browderia ja Magnitskia vastaan, vaikka Browder ei ole maassa ja Magnitski on kuollut. Lisäksi Venäjä painostaa Interpolia antamaan Browderista kansainvälisen et­sintäkuulutuksen. Julkisen kohun jälkeen Interpol peruu etsintäkuulutuksen.

Bill Browder jatkaa elämäänsä; pelko salamurhasta, Interpolin taipumisesta tai Venäjän vallanpitäjien uusista juonista on aina läsnä, mutta hän ei aio antaa periksi. Hänen kirjassaan julkaistaan monen korruptoituneen virkamiehen nimi, valokuva ja miljoonaomaisuus. Jos hänelle tapahtuu jotain, hänen kirjas­saan on nimetty moni potentiaalinen syyllinen.

Bill Browderin Red Notice on hyvin kirjoitettu, sujuvasti etenevä ja alussa jopa hauska kirja. Puolivälissä tarina muuttuu tragediaksi, joka synnyttää lukijassa avutonta raivoa ja murhetta. Sergei Magnitskin väkivaltainen, turha kuolema herättää väistämättä vihaa, ja hänen kohtalonsa ja uskomaton luonteenlujuu­tensa koskettavat. Browder onkin omistanut kirjansa Magnitskille, ”rohkeim­malle miehelle, jonka olen koskaan tuntenut”.