Guy Gavriel Kay: River of Stars

River of Stars

Tang-dynastian Kiinan mukaelmaan sijoittuva Under Heaven oli yksi alkuvuoden hienoimmista lukukokemuksista. River of Stars sijoittuu samaan maailmaan, satoja vuosia myöhemmin. Nyt Guy Gavriel Kayn jäljittelyn kohteena on Song-dynastia ja dramaattiset tapahtumat, joiden seurauksena Jin-dynastia nousi valtaan Pohjois-Kiinassa.

Kaikki tämä katsotaan kirjailijan tulkinnan läpi. Kay on perustanut tapahtuman ja osan henkilöistä todellisiin tapauksiin, mutta tulkitsee niitä tavallaan ja keksii omiaan tarpeen mukaan. Lopputuloksena on äärimmäisen kiehtova kirja, joka kertoo joukosta toisiinsa nivoutuvia kohtaloita valtakunnassa, joka joutuu pahanlaiseen kriisiin.

Yksi kirjan päähenkilöistä on Ren Daiyan, pikkuvirkamiehen poika, joka elää Kitaissa, joka on menettänyt neljätoista pohjoista provinssiaan barbaareille ja haaveilee bambumiekkansa kanssa Kitain nostamisesta vanhaan kunniaansa. Mutta virkamiehiä ei kiinnosta – parempi vähän epämukava rauha barbaarien kanssa kuin voimakas kenraali, joka voisi aluemenetykset korjattuaan kaapata vallan. Sotilaalliset hyveet eivät ole kunniassa, eikä Dain haave sotilaan urasta miellytä vanhempia.

Sotilaaksi Dai kuitenkin päätyy ja lopulta, monen käänteen kautta avainasemaan taistelussa pohjoisen barbaareja vastaan. Sotilaan kunnia kohtaa byrokraattien pelon ja riskien välttämisen. Valtaapitävät taistelevat keskenään omia sotiaan hovissa, eivätkä tiedä sodankäynnistä mitään, ja haluavat pitää kenraalinsakin tietämättöminä – voimakas sotilas on vaarallinen sotilas, myös hallinnolle, mutta kun ulkoinen uhka hyökkää, mitä sitten tehdään?

This was not their kind of battlefield. There was enmity here, nakedly on display, going back decades through the faction wars. Kitai was on the brink of a decision that could reshape the empire, and battles from long ago were still being fought in this room.

Yksi kirjan teemoista on legendojen syntyminen ja synnyttäminen. Kayn kertojanääni pohtii monen tapahtuman kohdalla paitsi sitä, mitä tapahtui, niin myös sitä, miten siitä jälkeenpäin kerrottiin. Miten sattumat muovaavat tapahtumien kulkua, miten pienet tapahtumat synnyttävät mahdollisuuksia, seurauksia ja miten legendoja muotoillaan jälkeenpäin.

Rivers do usually begin in almost inperceptible ways. The great events and changes of the world under heaven also frequently start that way, their origins recognized only by those troubling themselves to look back.

River of Stars on upea kirja, vielä hienompi kuin Under Heaven. Suosittelen kuitenkin aloittamaan tähän maailmaan tutustumisen Under Heavenista. Vaikka tämä kirja kertookin eri aikakaudesta, Under Heavenin tapahtumat ovat osa tämän tarinan historiaa, ja kun tämän historian tuntee, ymmärtää kirjan nykyhetkeä paremmin. Tosin – voisi olla myös mielenkiintoista lukea ensin River of Stars ja sen viittaukset historiaan, ja sitten Under Heaven, josta selviäisi, mitä oikeastaan tapahtui. Oli miten oli, Guy Gavriel Kay on erinomaisessa vireessä, tämä kaksikko on parasta, mitä olen Kaylta tähän asti lukenut.