Magdalena Hai ja Hanna Matilainen (toim.): Rocknomicon

Kansi: Magdalena Hai ja Hanna Matilainen (toim.): Rocknomicon

Rocknomicon on Osuuskumman julkaisema kokoelma rockista ja hevistä inspiraationsa hakevia novelleja. Tunnelma on synkän fantastinen, eli tarinoissa liikutaan vahvasti epätodellisen ja pelottavan piirissä. Kirjoittajina on Osuuskumman tuttuja nimiä vahvistettuna vierailijoilla: J. Pekka Mäkelä ja Sari Peltoniemi ovat musiikkiaiheiselle antologialle luontevia kirjoittajia.

Tunnelmat ovat moninaiset. Kauhukirjallisuuden maestro Jussi Katajala on tyylilleen uskollisesti synkissä vesissä, sillä Rock’n’roll ei kuole koskaan -tarinassa kohdataan eläviä kuolleita rock-muusikoita. Kurt Cobainin keikalla on tunnelmaa, harmi vain että maestro itse yrittää purra kuulijoilta naaman irti… Janos Honkonen puolestaan kierrättää omia keikkamatkakokemuksiaan hurjaksi tarinaksi, jossa on kirjaimellisesti Maailmanlopun meininki.

Kokoelma on mainio, eli aivan totuttua Osuuskumma-laatua. Joukossa on monta hyvää novellia eikä lainkaan huteja, joten keskiarvo asettuu korkealle. Raskaan musiikin ystäville Rocknomicon on ehdottomasti lukemisen arvoinen.