Rurik Rönnberg: Rurik, lakeuden legenda

Rurik, lakeuden legenda

Nyt oli luettavana oikein sopivan kokoinen teos, sillä juuri käsiin sopiva, povitaskumallinen ja kovakantinen paketti oli varsinaista legendaa. Ohjeena tähän opukseen oli, että se “Nautitaan Pohjanmaan kautta”. Sen tein!

Kirjailija Rönnberg on oikeasti dekkarikirjoillaan tutuksi tullut Christian Rönnbacka. Niin ja Rurik, se on se nuori poika josta kasvaa ylikonstaapeli Antti Hautalehto tai ainakin jotakin sinne päin.

Rurik on melkonen viliskantti, aina valmis tarttumaan toimeen, oli kyseessä sitten mitä tahansa. Maalla kasvanut poika osaa ja oppii kaikkea sellaista, mitä ei ihan heti tulisi kaupunkilaisvekaralle mieleen.

Päiväkirjamerkintöjä on alkaen vuodesta 1981. Jokainen kappale alkaa pätkällä, joka on kirjoitettu päiväkirjaan ja siitä se tarina jatkuu. Uskomattomia juttuja, jotka on niin hauskasti kerrottu, että kyllä tämän kirjan parissa viihtyy.

Nuoren pojan ehtymätön mielikuvitus antaa sijaa kaikelle ja seikkailua se on joka sivu. Uskoisin, että miehet viihtyvät tämän kirjan parissa, sillä ymmärtävät ehkä hitusen paremmin kaikki pyssyjutut ja pommin värkkäämiset. Puhumattakaan niistä lähes kaikkien nuorten kokemista muista jutuista, joten aikamatkalle omaankin nuoruuteen pääsee.

Kaikessa hauskuudessaan ja veijarimaisuudessaan tämä Lakeuden legenda on erinomainen kasvukertomus nuoresta pojasta mieheksi. Paljon siihen mahtuu kaikenlaista, jota on vanhempana hyvä muistella.

Ehdottoman suositeltava kirja!