Mihail Bulgakov: Saatana saapuu Moskovaan

Kansi: Mihail Bulgakov: Saatana saapuu Moskovaan

Osta kirja itsellesi

Osta e-kirjana

Elisa Kirja

Osta käytettynä

Saatana saapuu Moskovaan on klassikko, joka kertoo hykerryttävän kertomuksen siitä kuinka Saatana saapuu Moskovaan seurueineen. Kirja kertoo myös Jeesuksen ja Pontius Pilatuksen kohtaamisesta ja kolmantena linjana kuljetetaan vaikeuksiin ajautuvan kirjailija Mestarin ja Margaritan rakkaustarinaa (kirjan alkuperäinen nimi on suomeksi Mestari ja Margarita).

Mielenkiintoisen kirjasta tekee sen nurinkurisuus: Jeesuksen kertomus, joka on luonteeltaan myyttinen, kerrotaan vakavasti kuin historiallinen tosiasia kun taas Saatanan riehuminen Moskovassa on täyttä fantasiaa mitä arkisimman realistisissa puitteissa.

Kirja on terävän yhteiskuntakriittinen ja siksi se oli pitkään kielletty Neuvostoliitossa. Ainakin WSOY:n pokkariversioon on merkitty alunperin poistetut katkelmat, jotka näin jälkikäteen tarkasteltuna vaikuttavat paikoin aika hauskoilta, kun pohtii asiaa sensuroijan näkökulmasta: minkälaiset asiat on haluttu sulkea pois todellisuudesta? Saatana saapuu Moskovaan on eloisa klassikko ja fantastinen kertomus.

Mikko

Kirjavinkkien päätoimittaja Mikko Saari pitää World Fantasy Award -voittajista ja suurten ideoiden scifistä. Mikko pelaa fanaattisella innolla monimutkaisia lautapelejä ja päätoimittaa Lautapeliopasta. Työkseen Mikko tietää WordPressistä kaiken, mitä tietää tarvitsee. Kaikki vinkit »

3 kommenttia

  1. IHMISYYTEEN KASVAMINEN

    Usein tällaisissa ihmisyyskasvun draamoissa näytetään jonkun henkilön omia entisiä jälleensyntymiä, useampiakin, joiden kautta ihminen on saanut kasvaa siihen tasoon, jota hän näytelmässä esittää.

    Tällainen vertaus on myös Raamatussa, kun kuninkaan pojalla on häät (eli uuteen ihmisyyden tasoon vihkimys eli henkinen uudestisyntymä). Tällaista henkilöä tavallisesti kuvaillaan kuninkaallisena, useimmiten juuri ”ihmisyyden prinssinä”, kuten prinssi Tamino Taikahuilussa. Kuninkaan kutsuun eivät ministerit ja muu “parempi porukka” vastaa, koska he (aineellisesti rikkaat jälleensyntymät) eivät juurikaan ole edistäneetkään hänen kasvuaan kohti ihmisyyttä. Siksi kuningas joutuu kutsumaan rammat, rujot, kerjäläiset, sairaat ja muut kurjat, jonkalaisten kurjien ruumistusten kautta yleensä ihminen ponnistellen jaksaa kasvaa kohti ihmisyyttä, eikä aineelliseen kiintyneiden vauraiden ”ministeri-ruumistusten” kautta.

    Samankaltaisesti Ilmarisen vihkimysnäytelmään Pohjolaan ei kutsuttu kurjaa tunteilija Lemminkäistä, häntä ei ollut sopiva kutsua ihmisen ensimmäiseen kirkastusjuhlaan (5:stä tarvittavasta henkisestä uudestisyntymästä). Lemminkäis-tunteilut nostetaan ihmisen pintaan Ilmarisen sisältä myöhemmissä koettelemuksissa puhdistettaviksi myötätunnolla ja järkevillä ajatuksilla kaikkia, eikä vain läheisiä kohtaan. Tunteilija-ihminen (Lemminkäinen) voi hädin tuskin edistyä yhtään ihmisyysvihkimystä, ellei hän pysty muuntamaan tunteiluitaan myötätunnoiksi; mm. mustasukkaisuuttaan, suuttumustaan, omistavaa kiintymystä, itsekkyyttä, jne.

    HENKILÖGALLERIAN JÄLLEENSYNTYMÄT takautumia seuraten, eli miten eläimellisyys vallitsee Stalinin Helvetissä ( kuten Juudeassa) niin, että itse Saatanakin on siellä enkelin asemassa. Mitä kylvää, sitä seuraavissa elämissä myös näytelmän mukaan niittää.

    Edellisessä elämässä, mielipidevainoaja Kaifaksen Juudeassa, Pontius Pilatuksen aikana.

    Jälleensyntymät Moskovassa 1930-luvulla mielipidevainoisen kommunismin aikana ____________________________________________

    • Atramius Pilatuksen salaisen poliisin päällikkö ’Jersalaimissa’. (Jälleensyntyi Wolandina) Murhien ja väkivaltaisen keisarivallan julma toimeenpanija.
      Woland, sofisti Saatanaksi ”alennut” mustan magian mestari, (Kalevalassa Louhi eli pimeyden yön kuningatar/kuningas, siis Taikahuilun Monostatos joukkoineen)
    • Juudas Kiriatilainen, rahanvaihtaja Iskariot, pelkuri, ei voi olla rehellinen, vaan myötäilee valtavirtaa ja luulotietoista kansaa. Tietämättömyys on paheista suurin.
      Ivan Bezdomnyi, runoilija, ja Juudaksen alustava Ylempi minä, joka irrottautuu lopulta pakkovallan kumartamisesta ja takoo ihmisyyden Sammon.
    • Pontius Pilatus, maaherra, rakasti vain koiraansa; suuri pelkuri, siis tavallinen ihminen.
      “Mestari”, epämestari, Pilatuksesta kirjoittanut omia syntejään edellisestä elämästään, entinen Pilatus. Pelkuri ei koskaan ole rehellinen.
    • Niisa, Juudas Iskariotin rakastajatar, aviopettäjä, huorintekijä, pelkuri, joka liittoutuu Atramiuksen ja Pilatuksen kanssa Juudaksen murhaan.
      Margareta, Margo, omistavan sielullisen/itsekkään eros-rakkauden edustaja, edelleen pettää ja luulee omistavaa kiintymystä rakkaudeksi. Maksaa Juudasmurhan verijuhlien kuningattarena.
    • Kaifas, poliittisen vallanhimouskon ylipappi, pelkuri. Mielipidevainon ylläpitäjä. Tietämättömyys on paheista suurin.
      Prof Berlioz, ainoan sallitun epäuskonnon, kommunismi-itsekkyyden ja tietämättömyyden ylipappi. Jää raitiovaunun alle. Stalinin ortodoksinen ylipappi.
    • Leevi Matteus, entinen verokiskuri publikaani, sitten Kristuksen oppienkirjoittaja joka pyytää: ”Anna pala kirjoituspergamenttia.”
      Mihail Bulgakov itse, Kristuksen Lähettiläs taivaasta. Nöyryys on hyveistä suurin.
  2. Kirja oli huikaiseva lukukokemus.Saatana saapuu Moskovaan on fanstantinen kirja monessa suhteessa.Kirja on loputtoman monipuolinen ja kirjassa esitellyitä asioita voi tarkastella lukemattoman monista näkökulmista.Kirjaa lukiessa jäi miettimään mitä tapahtuisi täällä kotoisella Tampereella,jos tapahtuisi kirjassa tapahtuvia asioita.Joutuisivatko ihmiset poliisikuulusteluihin ja mielisairaaloihin? Jeesuksen ja Pontius Pilatuksen kohtaaminen oli myöskin erittäin mielenkiintoista luettavaa.Kirjan ensimmäisen luvun lopussa Woland (Saatana) sanoo Berliozille ja Bezdomnyille,että kaikki on aivan yksinkertaista veripunaisella vuoratussa valkoisessa viitassa. (Viitataan Pontius Pilatukseen,joka tuomitsi Jeesuksen kuolemaan) Onko tuossa kyseisessä lauseessa vastaus moniin syvällisiin kysymyksiin? Kirja oli upea lukukokemus ja olenpahan luettuani sen taas hieman sivistyneempi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *