Tuomas Marjamäki: Simo Salminen : se se vaan on sillä lailla

Simo Salminen

Simo Salminen on varmaan melkein kaikille suomalaisille tuttu tähti joko elokuvista tai television puolelta. Usein hän on kuitenkin jäänyt kollegoidensa Spede Pasasen ja Vesa-Matti Loirin varjoon.

Tämä Tuomas Marjamäen kirjoittama elämäkertateos keskittyy pelkästään Salmiseen. Liikkeelle lähdetään lapsuudesta ja päädytään nykyhetkeen asti. Siihen väliin mahtuu paljon kaikenlaista.

Salminen tunnetaan viihdetaiteilijana, joka teki nauhoitettujen esitysten lisäksi monena vuonna myös esimerkiksi kesäteatteria. Esiintyjän uransa hän aloitti uima- ja pellehyppääjänä. Varsinainen päivätyö oli kuitenkin leipomossa ennen kuin muut työt veivät mennessään kokonaan.

Taiteilijan töitäkin tuli tehtyä ja oltua mukana erilaisissa liikeyrityksissä, joista harva kuitenkaan menestyi. Kirjassa kerrotaan myös jonkin verran Salmisen yksityiselämästä, jota hän itse ei ole julkisuudessa pahemmin esitellyt, ja nykyiset omat kuulumiset uran lopettamisen jälkeen.

Tämä oli kiinnostava kirja. Eniten pidin elokuvien ja televisiotöiden teosta kertovista osista, koska ne ovat tosiaan ne, mitä kautta itsekin Simo Salmisen parhaiten tunnen.

Veera