Kansi: Jenny Kangasvuo: Sudenveri

Jenny Kangasvuo: Sudenveri

kirjoittanut Mikko29.8.2012
Teos, 2012

Hanna on ottanut nimekseen Varga, jättänyt perheensä taakseen ja elää nyt taiteilijan elämää kaupungissa. Martta on perheen matriarkka, joka yrittää pitää hajoavaa perhettään koossa. Rasmus on Martan luota karannut poika, joka ilmaantuu yllättäen Vargan luokse. Marraskuu on Vargan rakastettu, joka tietää, että Vargalla on salaisuus, mutta ei tiedä mikä.

Marraskuu on joukosta ainoa, joka ei ole ihmissusi.

Susilaumassa on selkeä, tiukka hierarkia, jossa ylempitasoiset määräävät ja alemmat alistuvat ja nöyrtyvät. Varga ei suostu enää nöyrtymään Martan edessä ja pyristelee irti laumasta, minkä ehtii. Rasmus, joka ei epämuotoisena voi olla täysipainoinen osa laumaa, pakenee Martan valtaa Vargan luokse, pitäen Vargan yhä kiinni laumassa.

Martta ajattelee vain lauman parasta ja salaisuuden säilymistä. Sodat kokenut ja evakkoon joutunut Martta on nähnyt laumojen tuhoutuvan ja haluaa pitää oman hiipuvan laumansa koossa.

Marraskuu tietää, että Varga salailee jotain, mutta rakastaa tätä silti, vaikka Varga käyttäytyykin välillä arvaamattomasti ja saattaa raivostua käsittämättömistä asioista.

Sudenveri on mahtavan hieno esikoisteos, joka kuljettaa tarinaansa monella tasolla: kertojanäänen jakavat Varga, Marraskuu ja Martta. Etenkin Martan kokemukset sotavuosilta ja muuten vain menneestä tuovat tarinaan runsaasti lisää syvyyttä. Kirja kuvaa susilauman elämää uskottavasti ja ihmissusien ristiriita ihmishahmon ja susihahmon välillä on riipivää.

Kokenut novellisti Jenny Kangasvuo sai tällä tarinalla kunniamaininnan Teoksen fantasia- ja scifi-kirjoituskilpailussa. En ihmettele menestystä lainkaan, sen verran ansioituneesti Sudenveri ravistelee perinteisiä ihmissusikuvioita. Tällaiset yliluonnolliset tarinat ovat nyt muodissa, mutta Sudenveri on silti aivan omanlaisensa. Hieno kirja, suosittelen lämpimästi!

Kuka vinkkaa? Mikko

Osuuskumma

Osta kirja itsellesi – kun ostat näiden linkkien kautta, tuet Kirjavinkkien toimintaa

Nämä linkit ovat affiliate-linkkejä. Jos ostat kirjoja näiden linkkien kautta, Kirjavinkit.fi saa osan myyntituloista korvauksena. Näillä rahoilla maksetaan palvelimen kustannukset ja toimitussihteerin palkkio.

Katso myös

Kansi: Who Fears Death
Kansi: Riddle-Master

{ 6 kommenttia… lue ne alta tai lisää omasi }

Sini tammikuu 10, 2013 08:00

Loistava kirja. Tykkäsin tosi paljon.

Mutta eikös varsinainen voittaja tuossa Teoksen skabassa ollut Emmi Itäranta ja tämä kakkonen?

Mikko tammikuu 10, 2013 08:27

Hyvä huomio – Itärantahan sen voitti, ja Sudenveri sai vain kunniamaininnan. Korjasin.

Kristiina marraskuu 6, 2013 11:33

No nyt on Sudenverikin palkittu: sille myönnettiin vuoden 2013 Kuvastaja-palkinto. Minun mielestäni se on täysin palkintonsa ansainnut, loistoteos, joka on jostain syystä jäänyt turhan vähälle huomiolle. Ehkä kirjan todellinen sisältö ja mielikuvat ihmissusikirjoista ovat niin kaukana toisistaan, että oikea kohdeyleisö ei tahdo löytää kirjaa. Twilight-fanit odottavat kirjalta ehkä joitain ihan muuta.

Mikko marraskuu 6, 2013 11:34

Kiitoksia tiedosta, täytyypä päivittää Kuvastaja-sivua.

Pasi marraskuu 6, 2013 16:08

Jostain syystä olen kuvitellut, että Jenny Kangasvuon Sudenveri painii samassa sarjassa Twilightin kanssa ja jättänyt siksi lukematta. Täytyypä seuraavalla kirjastoreissulla ottaa mukaan.

Kristiina marraskuu 7, 2013 10:46

Juuri tätä minä tarkoitin! Luultavasti iso osa ihmisistä on päätynyt samaan mielikuvaan kuin Pasi. Ja kuitenkin kirjassa on kyse paljon syvemmistä asioista: ihmisyydestä, erilaisuudesta ja sen hyväksymisestä, sekä halusta yksilönvapauteen ja velvollisuuksista sukua kohtaan.

Kommentoi merkintää

Seuraa Kirjavinkkejä Twitterissä Seuraa Kirjavinkkejä Facebookissa Seuraa Kirjavinkkejä sähköpostilla