Mark Kurlansky: Suola : eräs maailmanhistoria

Kansi: Mark Kurlansky: Suola : eräs maailmanhistoria

Suola on nykyisin äärimmäisen tavanomainen aine, mutta siitä huolimatta se on ollut haluttua ja himoittua. Suolan tavoittelu on ohjannut valtioiden toimintaa ja suolantuotannosta on sodittu. Suolalla on myös maksettu sotilaiden palkkoja (englannin palkkaa tarkoittava sana salary viittaa suoraan suolaan) ja sitä verottamalla on tuotettu valtioiden kassaan rahaa.

En voi kieltää: olen kateellinen. Juuri näin hyvän kirjan minäkin joskus haluaisin kirjoittaa. Suola on taidokkaasti kirjoitettu läpileikkaus historiaan, täynnä mielenkiintoisia anekdootteja ja kiinnostavaa historiaa. Suola on aiheena jokaiselle tuttu ja Kurlansky puhuu paljon ruoasta. Jos haluaa lukea kiinnostavan tietokirjan, tätä teosta on helppo suositella varauksetta.