Hannu Lehtonen, Kari Nyberg ja Sakke Yrjölä: Suomen kalat

Kansi: Hannu Lehtonen, Kari Nyberg ja Sakke Yrjölä: Suomen kalat

Suomen kalat on isokokoinen kirja, mutta asiaakin riittää. Kirja esittelee kaikki 71 Suomen vesistöissä vakituisesti elelevää kalalajia ja joukon vierailevia tähtiä. Kaikista suomalaisista kalalajeista on näyttävät, selkeät piirroskuvat ja runsaasti tietoa. Graafikko ja kuvittaja Sakke Yrjölä on työskennellyt kuvituksen parissa kolme vuotta ja paneutuminen näkyy: jälki on todella hienoa.

Kalalajeista kerrotaan runsaasti tietoa: niiden esiintymisestä, käytöksestä, lisääntymisestä, ravinnosta, kalastamisesta ja käyttämisestä ravinnoksi. Tämä kalalajien monipuolinen syöminen on itse asiassa yksi kirjan punaisia lankoja. Jokainen Suomen kalalaji kun on syötävä ja pienimpiä lukuunottamatta käytettävissä ruoaksi. Silti useimpien kalansyönti rajoittuu lohiin, joidenkin uskaliaiden herkutellessa ehkä kuhalla ja siialla. Niinpä jokaisen ruoaksi sopivan kalalajin kohdalla on esitelty sopivia tapoja, miten kala on parhaimmillaan.

Perinpohjaista työtä, se on sanottava. Kaloista on kirjoitettu melko vähän, lintukirjojahan riittää sen sijaan runsain mitoin. No, nyt on Suomen kalat esitelty niin perinpohjaisesti, että toista tällaista perusopasta tuskin tarvitsee lähivuosina tehdä, ainakaan kotimaisista kaloista. Suomen kalat on varma lahjaidea kenelle tahansa kaloista ja kalastamisesta kiinnostuneelle ja kuuluu kalanystävien kotikirjastoon ehdottomasti. Hienoa työtä.