Päivi Kannisto ja Santeri Kannisto: Superrikkaat ja rutiköyhät : reppureissulla eriarvoistuvassa maailmassa

Superrikkaat ja rutiköyhät

Päivi ja Santeri Kannisto kyllästyivät työelämän kuluttavaan oravanpyörään Suomessa ja vaihtoivat sen urbaanin nomadin vapauteen maailmalla. Tuosta päätöksestä on kulunut nyt kaksitoista vuotta. Amsterdamista vuonna 2004 häämatkalla alkanut reppureissailu jatkuu edelleen. Ennen starttia he myivät omaisuutensa ja luopuivat kaikesta siitä, mikä hyväksyttyjen normien mukaan on tavoiteltavaa ja merkki menestyksestä: työura, pysyvä koti, mahdollisuus hankkia materiaalista hyvää ympärilleen. Matkakokemusten pohjalta on syntynyt lukuisia kirjoja, joista uusin on Superrikkaat ja rutiköyhät. Perinteisestä matkakirjasta poiketen kirja keskittyy paikkojen tai historian sijaan eriarvoisuuden ilmiöön maailmassa.

Valta ja vauraus keskittyvät maailmassa yhä pienemmän ihmisryhmän käsiin ja pankkitileille, vaikka toisaalla ponnistellaankin köyhyyden ja eriarvoisuuden poistamiseksi. George Orwellin Eläinten vallankumouksen toteamus pitää edelleen paikkaansa: “Kaikki eläimet ovat keskenään tasa-arvoisia, mutta toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset.” Kannistot pohtivat eriarvoisuutta eri puolilla maailmaa tapaamiensa ihmisten elämäntarinoiden kautta. Long Islandilla asuva Matthew tutustuttaa heidät wasp-eliittiin, jolla täkäläiset vanhan rahan suvut tunnetaan. Kannistot nimittävät heidät kirjassaan paarmoiksi. Ja koska paarmat haluavat seurustella kaltaistensa kanssa, heitä varten on olemassa Seurapiirirekisteri – kirja, joka sisältää 30 000 eliittiperheen nimet ja osoitteet. Guatemalassa he ovat vieraina vartioidulla asuinalueella ja muurit eristävät heidät turvattomista kaduista, slummeista ja liasta. Aurinkolaseihin sonnustautuneet turvamiehet hakevat lapset koulusta mustilla limusiineillaan. Yhteiskuntien luokkajako on räikeän selvää.

Olen seuraillut Kannistojen reppureissuamista heidän blogistaan ja sähköpostiin tupsahtelevien uutiskirjeiden muodossa. Nyt ilmestynyt kirja jatkaa teemaltaan luontevasti aiempien kirjojen sarjaa ja tuo uutta näkökulmaa myös heidän valitsemaansa antimaterialistiseen elämäntapaansa. Kirjaa lukiessa tulee mieleen, kuinka rajoittavaa pelko, omaisuuden varjeleminen ja yhteiskunnan luokkiintuminen itse asiassa onkaan. Toisaalla päivän tärkein ratkaistava kysymys on löytää pala leipää tai katto pään päälle. Kirjan kertomukset ovat yksittäisiä välähdyksiä erilaisista yhteisöistä ja jonkin verran niitä selitetään myös eri historioitsijoiden ja tutkijoiden teorioilla ja kirjoituksilla. Maailmanmenosta kiinnostuneelle nopealukuinen ja ajatuksia herättelevä kirja.

Marja-Liisa

Intohimoinen lukija, jolle kirjat ovat elämänmittainen haaste ja ruostumaton rakkaus. Koko kirjo käytössä, runoista dekkareihin ja kaunosta tietokirjallisuuteen. Luettujen pinoa on listattu myös Tuhansia sivuja -blogiin. Kaikki vinkit »