Cassandra Clare: Taivaallisen tulen kaupunki

Taivaallisen tulen kaupunki

Kauan odotettu Varjojen kaupungit -sarjan viimeinen osa alkaa tilanteesta, jossa Valentinen poika – ja Claryn veli – Sebastian on löytänyt keinon muuttaa varjometsästäjiä omiksi aseikseen päämääränään lakkauttaa varjometsästäjien koko olemassaolo.

Kuten tavallista varjometsästäjien klaavi ei ota uhkaa todesta ennen kuin on liian myöhäistä. Clary ja Jace kumppaneineen kuitenkin ottavat, sillä he tuntevat Sebastianin paremmin kuin kukaan, ja lähtevät jo valmiiksi tuhoontuomittuun taisteluun Sebastiania vastaan. Heidän ainoa toivonsa on saada valjastettua Jacen vallannut taivaallinen tuli kuolemattomaksi muuttuneen Sebastianin tappamiseen, mutta ikävä kyllä Jacella ei toistaiseksi ole aavistustakaan, miten tulta voisi hallita.

Lopulta Clary joutuukin itse tekemään tuskallisen ratkaisun siitä, onko hän valmis uhraamaan itsensä veljelleen estääkseen maailmaa tuhoutumasta. Tai vielä pahempaa, onko hän valmis uhraamaan jonkun rakkaansa.

On aina samalla innostavaa ja hieman pelottavaa tarttua pitämänsä kirjasarjan viimeiseen osaan, sillä samalla kun tuntee haikeutta sarjan loppumisen johdosta myös pelkää että kirjailija lopettaa sarjan aivan toisella tavalla kuin itse haluaisi. Taivaallisen tulen kaupunki tarjoaa kuitenkin Varjojen kaupungeille ansaitsemansa lopun, vaikka ei ehkä sarjan paras kirja olekaan. Erityisesti pidin siitä, ettei Clare sortunut liialliseen imelyyteen tarinassaan, vaan epäsovun ja tulevien kriisien siemenet jäivät yhä itämään varjometsästäjien maailmaan – paljolti heistä itsestään johtuen. Jokaisen sarjassa seuratun henkilöhahmon tarina sai kuitenkin jonkinlaisen tilinpäätöksen, eikä lukijan tarvitse jäädä kärvistelemään epätietoisuuden valtaan.

Kokonaisuudessaan Varjojen kaupungit -sarja on kohonnut yhdeksi nuortenkirjasuosikeistani, ja jos et ole sarjaan aiemmin tutustunut, niin suosittelen lämpimästi hyppäämään mukaan varjometsästäjien maailmaan. Mukaansatempaavan tarinan ohella sarja käsittelee paljon yhteiskunnallisia teemoja, kuten esimerkiksi vallan väärinkäyttöä, suvaitsemattomuutta, kapeakatseisuutta ja kaikkea sitä mitä nämä saattavat pahimmillaan saada aikaan.

Sarjan ykkösosasta Luukaupunki tehtiin myös elokuva, mutta tällä hetkellä näyttää siltä ettei kakkososaa olisi elokuvamuodossa tulossa.

Salla P.