Martti Linna: Tammikoti

Kansi: Martti Linna: Tammikoti

Tammikoti on paikka eroaville pareille. Siis, jos ei millään pääse eroon, niin ei kun ilmoittautuu Tammikotiin. Siellä sitten käydään läpi kaikki ja parit alkavat olla kypsiä eroamaan toisistaan. Siis vaikka olisi eronnut, mutta silti ei pääse eroon toisistaan, niin Tammikodissa se hoituu. Tammikotia johtaa Pertti, Annen avustuksella. Erilaisia pareja, erilaisista olosuhteista ja erilaisin syin ovat tässä kirjassa pääosassa. Yksi pari nousee kuitenkin erityisesti esille ja he ovat Sudenmaat, Reijo ja Irene. Reijo on poliisi ja Irene alkoholisti.

Martti Linnan romaani on sekä avioliitto- että rikosromaani. Kun parit ovat keskellä ryhmäterapioiden touhua, tapahtuu rikos. Murha, kaksi murhaa ja siitä se alkaa. Sanomattakin on selvää, että vaikka Sudenmaa on lomalla, niin poliisina joutuu kuvioihin mukaan. Reijo Sudenmaa on viimeinen, joka oli nähnyt murhatun elävien kirjoissa, jopa niin, että paikallinen poliisi epäilee myös häntä.

Kun tapahtuu lisää murhia, homma alkaa purkautua ja lopussa selviää, miksi ja kuka tai ketkä ovat syyllisiä.

Tammikoti on hyvin kirjoitettu ja se tempaisee mukaansa. Sopii aikuisille ihmisille. Jos vähän oudoksuinkin eronneille tarkoitettua kurssia teemana, niin muuten kirja oli kyllä varsin lupsakkaa luettavaa.