Satu Rommi: Teetä ja temppeleitä : matkakirjoituksia Thaimaasta, Burmasta ja Kambodžasta

Teetä ja temppeleitä on Satu Rommin matkakirja Kaakkois-Aasiasta. Aikaisemmin hän on kirjoittanut kaksi Intiaan liittyvää kirjaa.

Luulin saavani luettavaksi perinteisen matkakertomuksen, mutta tässä pääosassa ovat ihmisoikeudet ja vastuullinen matkailu. Burmassa on ollut pitkään sotilasjuntta vallassa ja muslimit kokevat rasismia. Thaimaassa kukoistaa seksiturismi ja Kambodžassa taas käy paljon turisteja vapaaehtoistöissä.

On hyvä, että asioista puhutaan, koska aina matkailijat eivät ajattele turismin kääntöpuolta eli millaiset olot paikallisilla todellisuudessa on tällaisissa köyhemmissä maissa. Itseäni kuitenkin kiinnostivat enemmän kuvaukset eri paikoista ja löysinkin kirjasta joitakin paikkoja, jossa olisi kiva päästä joskus käymään.

Koska olen viime aikoina lukenut muualtakin vastuullisesta ja reilusta matkailusta, tästä kirjasta ei niiltä osin kovin paljon uusia tai kiinnostavia asioita irronnut. Jos aihepiiri ei ole ennestään tuttu tai jos matka on suuntautumassa Kaakkois-Aasian päin, niin kirja on suosittelemisen arvoinen.

Veera