Frédéric Saldmann: Terve järki on paras lääke

Terve järki on paras lääke

Kirjan nimi on jo niin ihana, niin houkutteleva, että juuri siksi on pakko tarttua siihen. Kun välillä tuntuu siltä, ettei tässä maailmassa enää missään ole mitään järkeä, ei ainakaan tervettä järkeä.

Kirjan on kirjoittanut lääkäri, ranskalainen lääkäri ja pääosin hän kirjoittaakin asiaa. Kun ihminen sairastuu, mennään lääkäriin – lääkäri tutkii, dignosoi ja määrää lääkkeen. Niin se menee, mutta toisinkin voisi olla, jos käytettäisiin tervettä järkeä. Ei tarvittaisi niin paljon lääkkeitä!

Tässä kivassa ja leppoisasti kirjoitetussa kirjassa kerrotaan monia asioita, joista selvittäisiin ilman lääkkeitä. Ihan vaan sen terveen järjen käytön avulla meillä voisi olla kaikki paljon paremmin.

Kirja on jaksotettu eri osiin, joissa käydään läpi meille kaikille niin tuttuja asioita. Ihan niitä arkipäiväisempiäkin ja kyllä vaan, suosittelen lukemaan ja paneutumaan. Vatsan toiminnasta rakasteluun, henkiset ja fyysiset sairaudet. Mitään taikasanoja ei ole, mutta ihan järkevää tarinointia.

Mikään huuhaa-lääkäri ei ole nyt kyseessä, sillä kaikki ne asiat, joista hän kertoo perustuvat tutkimustuloksiin ja kirjan lähdeluettelo on varsin laaja. Minulle jäi paljon tästä kirjasta mielen sopukoihin ja aina vaan se, miten tärkeä on granaattiomena!

Soisin jokaisen edes lukevan tämän kirjan, olipa sitten lääkkeiden voimaan miten luja luottamus tahansa.