Juhani Suomi: Toisinajattelevan tasavaltaa

Toisinajattelevan tasavaltaa

Ansiokas kolumnisti ja entinen diplomaatti Juhani Suomi, joka on laatinut monen presidentin elämäkerran, piti päiväkirjaa muutaman kuukauden. Tai ainakin vain siltä ajalta merkinnät julkaistaan. Tämä on kerrassaan kuritonta luettavaa: tässä saavat satikutia lähes kaikki poliittiset päättäjät sekä muutkin tahot.

Kannattaa aivan ensin katsoa päivämääriä ja päivää, jolloin itse tätä lukee ja miettiä, mihin ihmeeseen nämä ongelmat muka ovat kadonneet? Eivät ne olekaan, joku muu muka-tärkeämpi asia on vienyt palstamillimetrien huomion ja twiittausaiheet ovat vaihtuneet toisiin. Päiväkirja on ehkä jonkun mielestä synkkä, mutta melko iäkkään miehen ei enää tarvitse välittää mielipiteistä. Hän kirjoittaa siitä, miltä hänestä itsestään tuntuu ja mitä hän ajattelee. Aika moni on hänen kanssaan samaa mieltä useastakin eri asiasta.

Talvivaara-katastrofin outo vaientaminen ja epämääräiset selittelyt, maan ajautuminen luokkayhteiskuntaan, yliopistouudistuksen kohtalo, Suomen ajaminen lähes väkisin Naton helmoihin ovat eräitä olennaisia aiheita. Erityisesti kannattaa huomata, että Juhani Suomi kirjoittaa myös ylisuurista lisäpalkkioista ja -eläkkeistä, joita erinäisille henkilöille maksetaan ja on maksettu. Lisäksi kirjoittaja uskaltaa mainita nimeltä lähes sietämättömiä poliittisia broilereita sekä ministereitä, joita maa on täynnä. Niitä, jotka juoksevat maratonin, matkustavat samana päivänä kolmessa eri maassa ja siinä sivussa lähettävät satakunta twiittausta… Istuva presidenttikään ei jää ilman huomiota, eivät myöskään eräät muut ministerit, joiden tietämystä onkin syytä arvostella.

Itse ainakin luin tämän suorastaan ilahtuneena – tässä on mies minun makuuni. Hän nimittän sanoo sen, mihin itsellä ei löydy ehkä riittävästi kanttia eikä myöskään julkaisualustaa. Hän ei välitä toisten mielipiteistä, jos asiaan löytyy riittävän vahvaa näyttöä. Lisäksi teksti on toisinaan purevan ironista ja nautittavaa. Ei voi kuin ihmetellä, miten hän on kaiken tämän saanut jäsenneltyä näinkin tiiviiseen muotoon. Erittäin hyvä vastarannan kiisken mielipiteen ilmaisu, jonka tarkoitus on mielestäni herättää muutkin katsomaan, mitä ympärillä oikein tapahtuu. Lue, älä tuijota vain omaan napaasi. Älä twiittaa tai peukuta, jollei sinulla ole asiaa. Kyseenalaista puolestasi tehdyt päätökset. Se riittänee tässä vaiheessa.

Suosittelen jokaiselle vielä itsenäisesti ajattelevalle suomalaiselle – EU-vaalit ainakin lähestyvät…