Mika Järvinen: Uriah Heep – Easy Livin’ : Ken Hensleyn vuodet 1970-1980

Uriah Heep

Mittava teos, sekä konkreettisesti että ajallisesti ja työ- sekä tietomäärääkin ajatellen, Uriah Heep -yhtyeestä aina sen syntysanoista ja sitä edeltäneistä tapahtumista lähtien. Tekijä on keskittynyt erityisesti Ken Hensleyn elämään, jota sitten seurataankin aivan viime vuoteen asti. Toki muutkin yhtyeen jäsenet esitellään jo syntymästään lähtien. Kirja keskittyy lähinnä tärkeimpiin vuosiin 1970–1980 eli alkuperäisenä pidetyn kokoonpanon toimiin.

Yhtyeestä sinänsä käydään läpi tärkeimmät keikat sekä levytykset, joista esitellään myös eri versiot. Eikä rock-elämäkertaa tietenkään ilman hurjia ja välillä hävyttömiäkin kiertuetarinoita, bile-retosteluja sekä päihdesekoiluja. Valitettavasti tällekin tielle sortui muutama jäsen, osa lopullisesti. Hieman erityiskohtelua suodaan herra Hensleylle, jonka nimi on myös kirjan kannessa ja jonka soolouraa myös esitellään. Eikä suotta, Ken Hensley oli ja on edelleen taidokas muusikko ja hyvä esiintyjä sekä haastateltava. Tämä näkyy myös kirjoittajan otteessa.

Kirjan kerronta toimii mukavasti ja on sopivan viihdyttävää valtaisaan tietomäärään nähden. Hämmästyttävintä on todeta, että tekijä on suomalainen ja hän myös tuo esiin sen, miten poikkeuksellisen suosittu yhtye Suomessa aikanaan oli ja on vieläkin. Myönnän itse vanhana käpynä kuuluvani tuohon nuorisoon, joka osasi – ja osaa toki edelleen – ulkoa Lady In Blackin sanat ja hoilasi mukana July Morningia, Easy Livin’ia ja montaa muuta biisiä, korkealta ja kovaa!

Hieno kirja yhtyeestä, josta vastaavaa koostetta ei suomeksi ole julkaistu. Kunnioitukseni ja kiitokseni tekijälle, joka on nähnyt aikaa ja vaivaa kooten tietoja sekä materiaalia. Se on taatusti ollut sen arvoista, ainakin tekijän päästessä lavalle Hensleyn kanssa. Hän on muutenkin tehnyt aikaisemmin yhteistyötä joidenkin yhtyeen jäsenten kanssa, joten selkeästi omaakin näkemystä on mukana. Ainoa pieni miinus tulee kirjan taitosta ja fontista eli ulkoasu voisi olla vähän luettavampi. Fontti on turhan pientä ja kappalejakoa kaipaisi selkeämmäksi, tämä on toki pieni kauneusvirhe. Autenttiset kuvat pelastavat paljon ja tuovat nostalgisesti menneet ajat jälleen elävänä mieleen.

Suosittelen kaikille Uriah Heepiä koskaan kuunnelleille sekä tietysti rock’n rollista ja sen historiasta kiinnostuneille! Hyvä lahjakirja tosifaneille, noin pikkuisena vinkkinä…