Maggie Stiefvater: Väristys

Kansi: Väristys

Ihmissusia ja pussailua. Yhdistelmä, joka todellakin saa testitulosten mukaan raavaat kauhun ystävät värisemään. Joku on itkeä tirauttanutkin.

Pahoittelen sarkastista aloitusta. En voinut vastustaa. Väristys on suloinen kirja, joka ei todellakaan ansaitse muuta kuin tulla hehkutetuksi. Sen ihmissudet ovat traagisia ja sankarittaret määrätietoisia. Höysteenä on paljon ihanaa kilttiä intiimiyttä, jota mieluiten tänä vuodenaikana (kirjoitan tätä marraskuussa) lukee peiton alle kaakaomukin kanssa kääriytyneenä. Enkä se ollut minä, joka kiinnitti huomion pussailuun, vaan kirjailija itse!

Mercy Fallsin metsässä, Minnesotassa, Kanadan rajan tuntumassa elää oma susilauma. Vuosia sitten  sudet repivät pienen Gracen keinusta ja raahasivat metsään. Tyttö jäi kuitenkin kuin ihmeen kaupalla henkiin, ja tapauksesta jäi outo yhteenkuuluvuuden tunne yhden lauman suden kanssa. Miten kihelmöivää, kun tuo susi ilmestyykin ihmismuotoisena nyt teini-ikäisen Gracen oven taakse… ja hänellä on nimi. Hän on Sam.

Miksi Grace ei muutu ihmissudeksi, vaikka häntä purtiin? Onko tämä kirja yhtä siveä kuin Stephenie Meyerin torahammastrilogia? Näihin ja pariin sivujuonteeseen saadaan vastaus kohtuullisen tiiviissä kolmen ja puolen sadan sivun paketissa. Jatkoa seuraa kahden kirjan verran, Linger on jo ilmestynyt englanniksi.

Stiefvater paitsi kirjoittaa, myös säveltää, soittaa ja tekee animaatioita. Kirjojen (ihanien) trailereiden perusteella voi yrittää arvailla, mitä on tulossa.