Maggie Stiefvater: Viettelys

Viettelys

Maggie Stiefvaterin teos Viettelys on epäsuoraa jatkoa suositulle Väristys-sarjalle, sillä se kertoo sarjasta tuttujen Colen ja Isabelin tarinan. Jatko on varsin luonteva, sillä loppujen lopuksi Isabel ja Cole nousivat sarjan kiinnostavimpien hahmojen joukkoon ja heidän kohtalostaan lukee mielellään lisää.

Tarinan alussa Isabelin ja Colen tiet ovat eronneet, mutta kumpikaan ei ole unohtanut toistaan. Cole suostuukin tähdeksi itsetuhoiseen tosi-tv -ohjelmaan saadakseen syyn tulla Los Angelesiin, jossa myös Isabel asuu. Vaikka rakkaus ei olekaan kuollut, osoittautuu yhdessäolo mahdottomaksi niin kauan, kun menneisyyden haamut vainoavat kumpaakin. Pystyykö Cole katkaisemaan itsetuhoisen toimintansa kierteen ja pysyttelemään erossa päihteistä ja osaako Isabel antaa itsensä jälleen luottaa kaikesta kokemastaan huolimatta?

Viettelys on varsin puhdas rakkaustarina, sillä kovin paljon muuta sisältöä juoneen ei ole edes yritetty saada. Toki tarina sivuaa viihdeteollisuuden raadollisuutta, mutta keskiössä ovat koko ajan Cole ja Isabel, vuorotellen kummankin näkökulmasta.

Tarinan lukee mielellään, mutta ei se täysin saavuta Väristyksen taianomaista maailmaa. Kenties ei ole tarkoituskaan, sillä Cole ja Isabel eivät ole Sam ja Grace, vaan heidän tarinansa kuuluukin olla jotenkin raadollisempi.

Salla P.