Anne B. Ragde: Vihreät niityt

Berliininpoppeleista ja Erakkoravuista jo tuttu Neshovin klaani, tai oikeastaan sen loppu, on valintojen edessä.

Sikatilaa ja vanhaa isoisää hoitamaan jäänyt Torunn on kovilla. Arki on rankkaa, kiitosta ei tule, mutta apuna on sentään komea lomittaja. Erlend-setä Tanskassa on tulossa isäksi ja suunnittelee arkkitehtiystävänsä kanssa erikoislaatuista loma-asuntoa tilan viljasiiloihin. Toinen setä, Margido, puolestaan uudistaa rohkeasti hautaustoimiston toimintoja internetin puolelle sekä alkaa pukeutua… Elämä on sedistä oikein mukavaa, mutta miksiköhän heitä vaivaa pieni syyllisyys?

Miten Neshovin tilan käy? Torunn on itse ratkaisujen edessä, kuten kaikki muutkin. Tilanne huipentuu kesävierailuun, jolloin alkaa tapahtua! Trilogian viimeinen kirja kokoaa yhteen koko tilan tarinaa ihmisineen ja eläimineen. Kirjan voi lukea ilman aikaisempia osia, itsenäisenä, mutta suosittelen aikaisempienkin teosten lukemista.

Kirja on hulvaton ja erikoinen kertomus erilaisesta elämästä pohjoisemmassa Norjassa, jonne harvoin keskittyy mitään merkittävää. Neshovin klaanin tarina alusta seurattuna on tragikoomista selviytymistä arkisten askareiden parissa ja paremmasta haaveillen sekä vähintään sotkuisia ihmissuhdekuvioita selvitellen.

Itse olen lukenut koko trilogian ja tätä viimeistä suorastaan odotin. Suosittelen kaikille, erään norjalaissuvun tarina hellän ironisesti kerrottuna.