Rita Taylor: Virkkaajan opas : 200 vinkkiä

Virkkaajan opas

Viime vuonna Gummerus julkaisi Rita Taylorin Neulojan opas -kirjan. Nyt on ilmestynyt saman tekijän Virkkaajan opas, joka on rakentunut samalla tavalla kuin neulontakirja eli kysymysten ja vastausten muotoon.

Kuten Taylorin neulontakirjakin tämä virkkausopas lähtee liikkeelle aivan alkutekijöistä: mitä virkkaus on, miten se eroaa neulomisesta, mitä tarvitaan alkuun pääsemiseksi. Tästä edetään kahteentoista eri lukuun. Esitetään perussilmukat ja niiden muunnelmat sekä kavennukset ja lisäykset; lopuksi annetaan lyhyet ohjeet töiden viimeistelystä ja huollosta.

Suurin osa ohjeista vaikuttaa ihan järkeenkäyviltä – itse en tosin uskaltaisi pitää liekkiä langanpään lähellä selvittääkseni onko kyse luonnonkuituisesta vai synteettisestä langasta, mutta ehkä olen vain liian arka…

Termien suomentaminen on onnistunut varsin hyvin; ”klusteri”-sana ehkä tuntui hieman oudolta, kun on tottunut vanhojen kirjojen ”suippopäisiin pylväsryhmiin”, mutta yleensä ongelmia ei ollut. Kuvat ovat melko hyviä ja selkeitä, mutta joissain tapauksissa olisi piirroskuva saattanut olla valokuvaa helpompi hahmottaa.

Ainakin virkkauksen aloittelijoille tästä kirjasta on paljon iloa, tottuneemmalle se saattaa tuntua hiukan itsestäänselvyyksien toistolta.