Betsan Corkhill: Virkkausterapiaa : 20 meditatiivista ja rentouttavaa virkkaustyötä

Virkkausterapiaa

Betsan Corkhill on vuosien varrella toiminut muiden muassa fysioterapeuttina, hyvinvointivalmentajana ja tutkijana. Ja tietenkin käsityöharrastajana! Hänen kirjansa Virkkausterapiaa lähestyy tuttua käsityömuotoa aivan uudella tavalla: Corkhillin mukaan virkkauksessa on olennaista kahdella kädellä ja kehon poikki tapahtuva toiminta. Tällaiset mutkikkaat liikesarjat vaativat paljon aivokapasiteettia, jota sitten jää vain vähän ongelmien tai muiden ikävien asioiden pohtimiseen.

Kirjan yhtenä perusteena on tällä hetkellä niin kovin tunnettu meditatiivinen menetelmä mindfulness, jossa on keskeistä muun muassa huomion keskittäminen, avoin tarkkailu ja tietoinen, vaivaton läsnäolo. Virkkaaminen tietoisella tavalla – värejä, tekstuureja ja pintoja havainnoiden – on kirjoittajan mukaan erinomainen tapa tuoda mindfulness-menetelmää arkipäiväiseen elämään.

Kirja sisältää sitten erilaisia projekteja erilaisia mielentiloja varten: näitä ovat esimerkiksi rentoutuminen, rauhoittuminen, virkistyminen ja haaveileminen. Jokaista mielentilaa varten on esitetty kaksi virkkausmallia, joiden uskotaan vievän virkkaajaa lähemmäs päämääräänsä. Työt sinänsä ovat melko helppoja, mikä tietenkin sopii hyvin meditatiiviseen työhön, jossa vaikeitten mallien ja erikoisten silmukoiden kanssa taistelu ei välttämättä tuo toivottua tulosta. Mukana on vaikkapa peittoja, tyynyjä ja koruja sekä minun silmääni eniten miellyttäviä ympyröitä, joita kirjassa kutsutaan mandaloiksi. Toinen kysymys sitten on, mihin näitä mandaloita tarvitaan, kun lasinalusiakaan ei kannata rajattomasti virkata.

Täytyy sanoa, että tämä käsityökirja jätti minut vähän hämmennyksen valtaan, etenkin kun varsinaisesti en ole mikään mindfulnessprofeetta. Uskoisin kuitenkin, että se löytää lukijansa, joille tällainen käsityön ja itsensä kehittämisen yhdistelmä sopii erinomaisesti.