Risto Ihamuotila: 300 kasvia Suomen luonnossa

Kirja esittelee nimensä mukaisesti Suomen luonnossa kasvavia kasveja, mutta se ei ole perinteinen määritysopas. Kasvit on luokiteltu kasvupaikkojen eikä tieteellisen luokituksen mukaan, niin kuin kasvikirjoissa yleensä. Selostukset kasveista ovat myös vapaamuotoisempia kuin yleensä eikä kaikkia ulkonäöllisiä perusasioita, levinneisyyttä ja sellaista kerrota tekstimuodossa ollenkaan.

Epätyypillisyys voi johtua siitä, että Risto Ihamuotila ei ole kasvitieteilijä, vaan alan harrastaja. Kuvat ovat hänen itse ottamiaan ja ovat pääosin riittävän hyviä kasvin tunnistamiseen. Rajatapauksissa tunnistus voi tosin olla hankalaa. Osasta kasveista oli kyllä kerrottu sitä muistuttavia kasveja, mutta joissakin kohdin huomautuksia olisi voinut olla useammin.

Tämä kirja ja myös muut samassa sarjassa julkaistut luonto-oppaat ovat suunnattuja kenelle tahansa harrastajalle, jolla ei välttämättä ole mitään perustietoja asiasta. Itse kuitenkin kaipaan sitä täsmällisyyttä tekstiselostuksilta, mutta se johtuu luultavasti siitä, että olen ehkä ollut kasvien kanssa tekemisissä keskimääräistä enemmän. Kirjan hankaluutena voi olla myös se, että osa kasveista kasvaa monenlaisissa ympäristöissä ja paikoitellen kasvuympäristön tyypin nimeäminen voi olla tavalliselle ihmiselle vaikeaa.

Samassa sarjassa on julkaistu erikseen kirjat Puut ja pensaat Suomen luonnossa ja Kasvit Suomen luonnossa. Tämä on niiden kanssa päällekkäinen, mutta kai tällaiselle vähemmän kasveja sisältävälle kirjalle on sitten ollut tilausta. Lisäksi kirjan kasvit kasvavat pääosin Etelä- ja Keski-Suomessa, mikä on vähän huono lähtökohta kirjalle. Pidän parempana, että sama kirja sopii koko Suomeen.

Kasvikirjoja ja määritysoppaita on olemassa paljon ja niistä on vaikeaa valita parasta. Tämä ei kuitenkaan ole omasta mielestäni paras mahdollinen omaan käyttööni. Sellaiselle ihmiselle, joka ei oikeastaan tunne kasveja, tämä on ihan kohtuullisen hyvä kirja mukaan maastoon otettavaksi. Tämän kanssa pääsee alkuun kasvien tunnistamisen opettelussa, mutta sen jälkeen voi olla tarvetta kattavammalle kirjalle. On hyvä, että kirjaan on otettu mukaan myös tulokaslajeja ja kaupunkien kasvillisuutta. Lisäksi on tehty erilliset tietopaketit saroista ja harvinaisista kasveista.

Veera