Anna Todd: After

After

Anna Toddin After-sarjaa on mainostettu uutena Fifty Shades -sarjana ja epäilemättä kirjoista paljon samoja piirteitä löytyykin. After-sarjakin sai alkunsa nettisuosiosta, kun Toddin fanifiktio One Direction -poikabändin jäsenestä alkoi kerätä lukijoita hurjaa tahtia ja päähenkilönä on tämäntyyppisille kirjoille tyypillisesti nuori, hieman naiivi tyttö.

After kertoo nuoresta opiskelijatytöstä Tessasta, joka on collegeen saapumiseensa saakka elänyt varsin suojattua elämää. Tessan säntilliseen elämään kuuluvat opiskelu ja joka äidin unelmapoikaystävän kanssa seurustelu, mutta suunnitelmat sotkeutuvat pahemman kerran, kun Tessan huonekaveri Steph johdattaa tämän täysin erilaisen elämän piiriin. Erityisesti Stephin ystävä Hardin saa Tessan raivoihinsa, mutta samalla kiehtoo tätä suunnattomasti. Pian paha poika Hardin onkin saanut houkuteltua Tessan myrskyisän suhteen sokkeloihin. Kysymysmerkiksi jää vain se, voiko Tessa oikeastaan edes luottaa Hardiniin.

Tällaisen kirjan arvostelu on itse asiassa melko hankalaa, sillä kirjassa ei suoranaisesti ole kovin pitkälle menevää juonta, vaan päätarkoituksena on käsittääkseni olla eroottinen rakkausromaani. Draamaa sitten haetaan menneisyyden tapahtumista, jotka saavat naisen rakkauden kohteen käyttäytymään sekopäisesti. Myös henkilöhahmot tahtovat jäädä pinnallisiksi, koska kaikki heidän energiansa tuntuu tuhlautuvan kyseiseen rakkaussuhteeseen.

Toddin After kuitenkin voittaa edelläkävijänsä Fifty Shadesin realistisemmilla henkilöhahmoilla, sillä itse en ainakaan jaksa innostua miljonääri kohtaa nuoren naisen -tarinoista. Ajatuksia herättävää luettavaa kaipaavien ei kenties kannata Afteriin tarttua, mutta jos haluaa lukea sujuvasti kirjoitettua eroottishenkistä viihdettä, ei After ole lainkaan huonoimmasta päästä vaihtoehtoja. Tosin sivuja opuksesta olisi voinut jonkin verran karsia sen näkymättä tarinassa lainkaan.

Salla P.