Suvi Kaipainen ja Annamari Saure: Äimän käkenä : äidinkielen puuhakirja aikuisille

Äimän käkenä

Kerrankin kirja, jonka sisällön tiedän hallitsevani ennakkoon ja miltei pilkulleen. Vaan eihän kertaus haittaa, varsinkin kun nuo asiat kiinnostavat aina: äidinkielemme kiemurat. Saa taas sanoilla leikkiä ja kyllikseen lauseita taivutella – vähän kuin vastikään Duplantis Tokion olympialaisissa seivästään. Lukijalla seipään sijasta kädessä kynä, jolla täyttää kirjan sivuja.

Jänniä tehtäviä, tylsiä tehtäviä, suurin osa ihan tavallista puurtamista vaativia. Tiedättehän: -otta-, -öttä- ja -oitta-, -öittä- -johtamiset sun muut kommervenkit. Jos ette muista, niin nytpä niiden kimppuun tämän kirjan myötä.

No tuli siellä minullekin tenkkapoota: noiden lukusanojen kanssa aina omat ikuiset ongelmansa, siis sen päätteen liittäminen numeroon: 13:nneksi, 19:sta vaiko 19:stä – Tä? Joskus ihan pihalla.

Välillä irrotellaan ja kevennellään:

– Joko syödään mummo? vai pilkun kanssa: – Joko syödään, mummo?

Armoa, ei Siperiaan!

Armoa ei, Siperiaan!

Tehdään kiltisti kynä kädessä tehtäviä, kuten vastataan kysymykseen omin sanoin: Mitä kaikkea päin voidaankaan mennä, kun asiat eivät suju? Malleina: Päin mäntyä. Päin prinkkalaa.

Päin persettä.” Noin näkyy vastanneen yksi innokas tehtävientäyttäjä, kotona käymässä ollut perheenjäsen, meillä. No mikä jottei: oikeinhan tuokin!

Kiva kertauskirja, viihdyttävä, silti ihan asiallinen tämä Suvi Kaipaisen ja Annamari Sauren Äimän käkenä -puuhakirja kaiken ja kerta kaikkiaan, kuten huomaatte.

hikkaj

SUOMEN ARVOSTELIJAIN LIITON eli SARVin JÄSEN ilman sarvia ja hampaita - myös lukiessa. Opettaja - ollut. Kieli kaikki kaikessa - suomen kieli. Ei Kilven voittanutta - Volterin eikä Eevankaan. Kotiblogipottu. Kaikki vinkit »

1. Vai että Äimän käkenä?
    Mikäpä siinä, kaikenlaisia kummia sananmuunnoksia piisaa. Alakerran naapuri kertoi mulle päivänä muutamana mikä on
    termin ”HUNSVOTTI” lakuperä ja etymolgia. Miettikääpä…tai kertokaa jos satutte tietämään. Mä en kyll olis arvannu…

2. Pena
    Saarnio ja Käkeläkin olivat jo ammoin äimän käkenä, tämäpä Pekka ja Reijo, mutta poliitikkojen pitääkin olla – syystä siitä että…

Kiperään kysymykseesi selkeä vastaus urbikseilta:

ps
    trmisi lakuperä kenties taas on muunnos yhestä sanasta jota et saa enää käyttää? 🙂

3. Jaa, sinä olet opiskellut suomen kieltä, minä vain lukiopohjalla…. Hauskahan tämä meidän kielemme on. Joskus tulee pysähdyttyä jonkun sanan äärelle. Ilman merkitystään aivan hullulta tuntuu. Hunsvottikin on aikasten metka 🙂

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 868 tilaajan joukkoon!