Harri István Mäki: Aina söpönä

Aina söpönä

Välillä tekee hyvä lukea nuorten kirjoja, ihan vaikka pysyäkseen kartalla. Ne ovat usein melko nopeita lukea.

Vaikka Aina söpönä on lyhyenä kirjana helppo lukea, sen sisältö ei ole helppoa. Kirjassa on kaksi veljestä ja heidän kamala isänsä. Elämä kirjassa ei ole millään lailla lintukotomaista.

Isä on juoppo, jonka elämä on suistunut raiteiltaan jo aikoja sitten. Väkivaltainen isä saa asua itsekseen, kun pojat muuttavat pois. Kirjassa ei suoraan kerrota kaikkea, mutta annetaan ymmärtää yhtä sun toista.

Isoveli kulkee kepin kanssa. Koulu ei liioin kiinnosta ja opot ovat liian lähelle tunkevia ja muka ymmärtäväisiä. Isoveli on kirjan päähenkilö ja kaikesta huolimatta selviytyjäsorttia. Yllättävää on se, että hän pitää kirjoittamisesta ja sen avulla pääsee kouluun toiseen kaupunkiin. Sinne isoveli muuttaa pikkuveljen kanssa.

Pikkuveli kulkee omia polkujaan, on hiljainen eikä puhu mitään. Ei edes silloin kun on nälkä, mutta syö, jos on ruokaa.

Pojilla on koira, Sihis, joka tuo lohtua niin pojille kuin lukijoillekin. Lisäksi varsin kypsältä vaikuttava naapurin tyttö Mira on myös kirjan valopilkku ja antaa toivoa, että pojat selviytyvät.