Kalle Isokallio: Aunen ketjureaktio

Aunen ketjureaktio

Aunen ketjureaktio on hupaisa kirja Matista, Petteristä ja Aunesta, joka on Matin isoäiti. Matti oli alunperin pitänyt puheen “ruskeasta taloudesta” insinööripäivillä. Siitä se sitten vaan jotenkin lähti, uusi talousoppi. Petteri opiskelee Harvardissa, mutta nyt on loma ja pojat viettävät sitä mökillä, jonka naapurissa asuu Aune.

“Ruskea talous” on karannut ja samoin siitä juttua tehnyt toimittaja Netta Koivunoksa. Kaikki poliittiset puolueet haluavat omia sen ja olla tietävinään siitä kaiken, vaikka kukaan ei oikeastaan tiedä yhtään mitään. Netta on juuri palannut äityslomalta ja tarmoa uhkuen tarttuu toimeen ja pääsee asian ytimeen, kun tapaa Petterin ja Matin. Tosin pieni vauva on otettava mukaan, sillä mies vaikuttaa olevan täysin lapanen.

Jos on seurannut politiikkaa, tämä kirja avautuu ihan eri tavalla, sillä kirja vilisee nimiä, jotka ovat hyvinkin yhdistettävissä tuttuihin. Vai miten olisi elinkeinoministeri Vapaamieli, eurooppaministeri Snubb, puheenjohtaja Urpolainen ja niin edelleen.

“Ruskea talous” on Aunesta lähtöisin, sellaista mummon tervettä järkeä. Aunea ei juurikaan kiinnosta nykyajan kotkotukset, sillä pyörän ketjut on rasvattava ja klapit saatava liiteriin. Niin onhan Aunella Kaapo, josta ei kukaan tunnu tietävän mitään.

Kaiken kaikkiaan koko kirja on mahtava, hupaisa kokemus siitä, miten kieli poskessa hiukan pannaan politiikkaa halvalla tai toisin sanoen kerrotaan, miten se saattaa oikeasti sittenkin olla. Kaikki ajavat vain omaa etuaan ja haluavat kunnian kaikesta, oli se sitten asia mikä hyvänsä, kuten vaikkapa “ruskea talous”.

Kirjan paras tyyppi on ehdottomasti Aune, kaiken viisauden ja terveen järjen lähde!