Sam Wasson: Auringonnousu Manhattanilla : Audrey Hepburn ja elokuvien moderni nainen

Kirja kertoo luomisen tuskasta ja glamourista Aamiainen Tiffanylla -elokuvan kulisseissa. Lisäksi kirja kertoo myös mitä lopulta tapahtui. Kuinka Audrey Hepburnista tuli 60-luvun Uuden Naisen esikuva, ja miksi tuo elokuva on edelleenkin niin kiehtova? Se kertoo myös siitä, miten Truman Capoten pienoisromaanista tuli lopulta hohdokas elokuva.

Kirja kertoo myös siitä, kuinka näyttelijä Audrey Hepburn haluaa perheen sekä lapsia, miten hän jännittää näyttelemistä ja kuinka sopeutuvainen ja tottelevainen hän osaakaan olla kaiken keskellä. Miksi Audrey yleensä valittiin pääosaan? Kirjailija Truman Capote puolestaan hakee äidin korviketta New Yorkin hienostonaisista kokien useampia, yleensä jo alussa tuhoon tuomittuja suhteita. Kolhuja urallaan kokenut käsikirjoittaja George Axelrod puolestaan haluaa kirjoittaa uuden ajan elokuvan, hienostuneen komedian, joka kertoo totuuden aikuisista vuoteessa ja sen ulkopuolella, seksiä valkokankaalle!

Tekijä tarjoaa kirjassaan hienon tarinan siitä, miten juuri näiden ihmisten elämät ja kohtalot kietoutuvat osaksi maagista elokuvaa, jossa yhdistyvät siveys, intohimo ja eleganssi. Lukija pääsee seuraamaan elokuvan roolineuvotteluja, kuvauspaikan tahtojen taisteluja, vaatteiden valintaa ja vielä Oscar-gaalaa. Ennen kaikkea kirja kertoo siitä, millainen nainen Audrey Hepburn todella oli. Hän, joka sekoitti katsojien päät mahtavan upeana, mutta hiukkasen paheellisena Holly Golightlyn roolissa. Miksi hän sai Hollywoodin ja koko maailman näkemään naiset toisin silmin…

Kirja kertoo myös siitä, miten asuna ns. pikkumusta tuli tutuksi kaikille naisille nykypäivään asti. Toisaalta kirja tarjoaa myös näkökulman naisen aseman muuttumiseen, naisen vapautumiseen sekä itsenäistymiseen mm. taloudellisesti ja seksuaalisesti. Aikanaan elokuva varmasti herätti pahennusta tietyissä piireissä, mutta lumous on säilynyt yhä edelleen. Mielenkiintoista ajankuvaa myös 60-luvun Amerikasta sekä suhtautumisesta naiseuteen, naisen tehtävään perheessä sekä luokkarajoihin.

Hieno kirja siitä, miten yksi elokuva voi vaikuttaa moneen asiaan myös yhteiskunnallisesti. Kuvaukset ovat raikkaita, todenoloisia sekä sujuvasti kirjoitettuja. Suosittelen kaikille elokuvista, niiden taustoista sekä tietenkin itse tekijöistä ja päänäyttelijöistä kiinnostuneille, mitenkään Truman Capotea väheksymättä! Hae elokuva esiin, ota kirja ja popcornia mukaan ja viihdytä itseäsi ainakin yhden illan ajan.