Don DeLillo: Cosmopolis

Cosmopolis

Hän ei tiennyt mitä halusi. Sitten hän tiesi. Hän halusi leikkauttaa tukkansa.

Eric Packer on alle 30-vuotias multimiljonääri. Eräänä päivänä jälleen yhden unettoman yön jälkeen hän ei saa kiinni jenin kurssin kehityksestä. Pian hän huomaa, ettei hän saa oikein kiinni mistään. Mutta tukkansa hän haluaa leikkauttaa, vaikka turvallisuuspäällikön mielestä se on huono idea – New York on valmiiksi sekaisin presidentin vierailun vuoksi. Mutta Eric on päättänyt: limusiiniodysseia läpi suurkaupungin alkaa.

Don DeLillon Cosmopolis ei ole mikään mukava kirja. Eric Packer on inhottavan kylmä henkilö, ja jotenkin steriili ja tunteeton on koko hänen maailmansakin. Hänen ympärillään kuitenkin tapahtuu ja paljon. Hänen limusiininsa toimii komentokeskuksena, jossa vierailevat niin lääkärit kuin talousasiantuntijatkin. Ja kaupunki on vielä pahemmin sekaisin kuin mitä pelkkä presidentin vierailu edellyttäisi. Kaikki sekoittuu yhteen kuin jonkinlaisen udun läpi.

Cosmopolista voisi ehkä pitää jonkinlaisena megakaupungin ruumiinavauksena. Yhdessä pitkässä päivässä on kaikki. Loppua kohti Ericin tuho alkaa näyttää väistämättömältä, mutta entä sitten, kun kaikki on loppumassa? Onko Eric valmis? Kirjan lopetus – sen enempää siitä paljastamatta – on nerokas.

Minulle kirjan lukeminen oli melko haastavaa, mutta kokemus palkitsi lopulta. Suosittelen.