Tuomas Saloranta: Diplomaattinen selkkaus

Gremadon-planeetan soturi, jämäkkä ja karski Zargyn Tronnik lähetetään neuvottelumatkalle ja hän laskeutuu Bran-3:lle, yleisgalaktisen avaruusaseman neutraalille vyöhykkeelle Dronillan alueelle. Tarkoitus olisi liittoutua pahaa X’yrin valtakuntaa vastaan, mutta löytyykö sopivia neuvottelukumppaneita lainkaan. Vastassa onkin hänen elämänsä haaste; rauhaa rakastavia, sivistyneitä ja vapaamielisiä hermafrodiitteja. Siinäpä onkin Zargynille tovereineen hieman ihmettelemistä…

Asukkaat muokkaavat sukupuoltaan aina tilanteen mukaan sopivaksi ajatuksensa voimalla – ja Zargyn saa monta tilaisuutta punastella. Kunnon soturihan ei tietenkään punastele, mutta jos mies muuttuu lähes silmien edessä viehättäväksi naiseksi, on siinä kenellä tahansa mielessään muitakin asioita kuin tappaminen. Kun juhlissakin on tarjolla tanssia ja viiniä sekä kulttuuripitoista ohjelmaa, ei kunnon soturi niitä voi vastustaa. Hieman omalaatuisemmaksi tilanne ehkä käy, kun päivän päätteeksi tarjolle näyttää tulevan myös kimppakivaa ja suhteita saman sukupuolen kanssa.

Toki tarjotaan myös reipasta taistelua ja villiä meininkiä draenilaiseenkin tapaan, ihan ihmismäisesti tai ainakin melkein. Avaruudessa on täälläkin erilaisia aseita ja taistelijoita, yleensä vaarallisia. Sekä taistelijat että aseet ovat toisaalta erittäin moderneja, mutta usein voiton voi viedä vaikkapa tulikuuma öljy. Vaarallisempaa tuntuu kuitenkin olevan moniavioisuus sekä vekkulit piiskaleikit, joita myös harrastetaan ahkerasti.

Vähintään hiukkasen tavallisesta poikkeava avaruusseikkailu, jossa kliseetkin vilisevät ja toisaalta seksiin suhtaudutaan huomattavan vapaamielisesti. Gremadolaisten herkullinen pohjalaismainen murre ja roisit nälväykset sopivat tähän yhteyteen poikkeuksellisen hyvin, viimeistään Zargynin tovereiden ilmaisut saavat nauramaan ääneen. Koska tätä tuskin on tarkoitettu suureksi ja vakavamieliseksi avaruusseikkailuksi, suosittelen reiluna seksiä, väkivaltaa ja heittoläppää tarjoavana välipalana kaikille aiheista kiinnostuneille. Itseäni jopa soturimachoilu nauratti välillä ääneen, samoin jotkin taistelukohtaukset sekä niiden jälkitunnelmat ovat kirjaimellisesti dramaattisia.

Suosittelen kaikille, jotka eivät suhtaudu vakavasti galaktisiin erimielisyyksiin sekä niiden jälkeisiin puuhasteluihin erittäin poikkeuksellisessa ympäristössä. Romaani perustuu samannimiseen novelliin, joka on julkaistu alunperin Kumman rakas -antologiassa.