Jose Rodrigues dos Santos: Einstein-koodi

Einstein-koodi

Einstein-koodin tarina alkaa vuodesta 1951, jolloin Albert Einstein tapaa Israelin pääministerin ja saa häneltä erikoisen tehtävänannon. Viisikymmentä vuotta myöhemmin portugalilainen salakielten tutkija Tomas joutuu tahtomattaan tekemisiin tuon Einsteinin projektin kanssa, sillä hän saa tehtäväkseen selvittää mitä Einsteinin salaperäisessä Jumalan kaavaksi nimetyssä dokumentissa oikein kerrotaan. Sekä Yhdysvallat että Iran tuntuvat olevan siinä uskossa, että kaava antaa ohjeet ydinpommin rakentamiseen, ja Tomas saa havaita olevansa vain pelinappula kaavaan kohdistuvassa kilpajuoksussa.

Kaavan sisältö ei kuitenkaan ole aivan niin yksinkertainen, vaan Tomas huomaa olevansa muodostamassa tieteellistä todistusta Jumalan olemassaolosta. Pelastaakseen rakastamansa naisen hengen, hänen täytyykin paitsi ratkaista salakielinen kaava myös saada kiristäjänsä vakuuttumaan dokumentin sisällöstä. Ja siinä ohella tietysti saada selvyys maailmankaikkeuden arvoitukseen.

Einstein-koodi osoittautui varsin mielenkiintoiseksi kirjaksi, tosin hyvin erilaiseksi kuin alunperin odotin. Jo nimenkin perusteella ajattelin saavani luettavaksi Dan Brownin kirjojen tyyppisen seikkailukertomuksen, mutta Einstein-koodi ei päästä lukijaansa aivan niin helpolla. Kirjassa onkin vähintään yhtä paljon matemaattista ja filosofista pohdintaa kuin seikkailua, ja pyrkiipä se tosiaan tarjoamaan ihan uskottavan kuuloisen ratkaisun maailmankaikkeuden arvoitukseenkin.

Osittain runsas teoria teki teoksesta raskaslukuisen, mutta toisaalta aihe oli niin mielenkiintoinen, ettei se haitannut. Tomas on myös varsin inhimillinen päähenkilö, sillä hän ei kaipaa sankaruutta tai hankkiudu jamesbondmaisiin seikkailuihin tarkoituksellisesti, vaan pakon edessä. Lukijaa ei myöskään uuvuteta jatkuvilla takaa-ajoilla ja muulla toiminnalla, vaan kirja jättää runsaasti tilaa ajattelulle.

Jos siis tieteellis-älyllinen seikkailukertomus kiinnostaa, Einstein-koodi saattaa olla kirjasi.

Salla P.