Lenita Airisto: Elämäni ja isänmaani

Elämäni ja isänmaani on oikea nimi tälle kirjalle. Lenita Airisto todella kertoo siinä elämästään ja siitä millaista työtä hän on Suomen, isänmaansa hyväksi tehnyt.

Lenita Airisto on nimi ja henkilö, joka ei voi jättää ketään kylmäksi. Lenita on nainen, joka on kaunis ja älykäs. Vanha juttu on se, että jos on kaunis, ei voi olla viisas. Onneksi se kumotaan tässä kirjassa niin hienosti, että se on täydellinen kympin kaato.

Naislukijana en ole feministi, enkä naisen vaan ihmisen kannalla. Niin ollen arvostan Lenitaa ja hänen tekemisiään, hänen kaikkia aikaansaannoksiaan niin, että hän vastaa omistaan, on rehellinen ja jos joku nokkii häntä, hän pystyy antamaan asiallisen ja viisaan vastineen.

Hän kertoo ihanasti lapsuudestaan, vanhemmistaan, siskoistaan ja kaikesta siitä, mitä heiltä sai. Hän kertoo miessuhteistaan sen mikä kerrottavaa on, ei mitään raflaavaa, vaan sen olennaisen, kuka oli rakas ja kuka oli ystävä. Ilman sensaatiohakuisuutta. Fiksua kerrontaa, niin ettei lukijalle tule tirkistelijän oloa.

Parasta kuitenkin on se, miten Lenita Airisto markkinoi Suomea. Hän värkkäsi jos vaikka minkälaista kiertuetta ja suunnitteli kaiken ihan viimeisen päälle. Vaati parasta ja teki parhaansa. Esitteli suomalaisia tuotteita ja edisti vientiä. Nyt kun lukee niistä ajoista, niin alkaa harmittaa, miten enää ei ole moista toimintaa. Osa näistä suomalaisista firmoista on mennyt konkurssiin tai jos ei, niin myyty ulkolaisille.

Tällaisia Lenitoja tarvittaisiin lisää ja edelleen. Kauneutta ja viisautta samassa paketissa. Rehtiä ja tervettä itsetuntoa, sitä että tietää, mitä tekee ja tekee mitä haluaa. Menestyvä nainen, jonka elämä ei ole ollut mitään ruusuilla tanssimista, mutta sitkeys, oma työ ja usko itseensä on ollut se avain!

Kirjassa on ihan mieletön määrä kuvia, 1200! Joten uskallan väittää tätä kirjaa myös kuvateokseksi. Tämä kirja antaa uutta näkökulmaa ja on kokonaisuudessaan piristävä ja raikas elämys.

Suosittelen kaikille!