Chelsea Handler: Elämäni vaakatasossa : yhden yön juttuja

Elämäni vaakatasossa on amerikkalaisen stand-up -koomikon Chelsea Handlerin esikoisteos. Kirja kertoo päähenkilö Chelsean hulvattomista yhden yön jutuista humoristiseen tyyliin. Chelsea rakastaa kaikenlaisia miehiä, eikä ole turhan tarkka yötovereidensa suhteen, vaikka lukijan välillä tekisikin mieli huutaa, että jätä nyt tuo ainakin väliin. Ja ei, allekirjoittaneelle ei selvinnyt, perustuvatko tapaukset kirjailijan tosielämään vai eivät. Joitakin yhtymäkohtia voisi kuvitella olevan, kun kerran päähenkilö ja kirjailija ovat samannimisiä ja muitakin viittauksia komediennen omaan elämään on.

En oikein tiedä mitä mieltä kirjasta olin, sillä odotin kenties vielä huumoripitoisempaa tarinaa aiheesta. Loppujen lopuksi kirjan taustavire oli nimittäin mielestäni enemmänkin surullinen kuin hauska, mikä tuskin oli tarkoitus. Tosin tällaisenaan Elämäni vaakatasossa toimii myös hyvin realistisena kuvauksena nuoren naisen elämästä irtosuhteiden maailmassa. Seksin ilosanoman sijasta kirjassa korostuikin nuoruuteen kuuluva itsensä etsiminen. Miehet puolestaan oli jätetty lähinnä kulissin asemaan, he olivat olemassa pääosin vain seksiä varten.

Omaan huumorintajuuni Elämäni vaakatasossa ei siis sopinut, mutta olen kuullut kirjan hauskuudesta paljon positiivisiakin mielipiteitä. Enhän ymmärrä Handlerin leipätyötä stand up -komiikkaakaan, joten ehkäpä hänen tyylinsä uppoaa paremmin kyseisen lajin ystäville kuin tällaisille rivien väliin upotetun huumorin ystäville.

Salla P.