Camilla Mickwitz: Emilia ja kolme pikkuista tätiä

Camilla Mickwitzin vuonna 1979 ilmestynyt Emilia ja kolme pikkuista tätiä oli yksi suosikkikirjoistani lapsena ja oma kirjani tuli kulutettua melkein loppuun asti. Nyt kirjasta on otettu uusintapainos parikymmentä vuotta edellisen painoksen jälkeen. Emilia-sarja on joskus jäänyt vähäsen Jason-sarjan varjoon, mutta nämäkin kirjat ansaitsevat tulla luetuiksi.

Kirjan kehyskertomuksessa ovat Emilia ja hänen isänsä, jotka kertovat toisilleen yhdessä tarinaa kolmestä tädistä. Vanhat tädit haluavat saada toimintaa elämäänsä. He suunnittelevat ja järjestävät lapsille yhteistoiminnallisen illan, johon liittyy ainakin esiintymisvaatteita, nalleja ja ruokaa.

Tämä tuntuu edelleenkin yhtä hyvältä kirjalta kuin lapsena. Kuvituksen tyyli poikkeaa Emilia-kirjoissa vähän siitä Jasoneiden tyylistä ja tämä on omaan makuuni parempi. Reipasta värien käyttöä ei ole näissäkään unohdettu. Kirjan tarina ei tunnu mitenkään vanhentuneelta ja se kelpaa varmaan hyvin myös nykylapsille.

Veera