Adam Warren: Empowered

Empowered

Empowered on pseudomanga-tyttösupersankarisarjakuva, jossa sympaattinen päähenkilö voittaa huonot lähtökohtansa, löytää ihanan poikaystävän, ystävystyy vihollistensa kanssa ja löytää uusia puolia niistäkin ihmisistä, jotka katsovat häntä nenänvarttaan pitkin. Se on myös viihdettä viimeistä piirtoa myöten: yhtäkään tilaisuutta repiä sankarittaren pahuksen heppoisesta materiaalista kudottu vaate tai leikata seksikohtaukseen ei ohiteta.

Sarjakuva alkoi Adam Warrenin sähköpostilistan kautta jpg-tiedostoina levittämistä sarjakuvastripeistä. Ensimmäinen albumi ilmestyi keväällä 2007, ja neljäs on jo tulossa.

Keitos on kokonaisuudessaan parodia niin manga- kuin supersankariviihteestäkin. Ivan kohteeksi joutuu myös kaksinaismoralistinen seksuaalietiketti. Ei ole helppoa löytää albumista aukeamaa, jolta silmiin eivät pomppaisi tissit tai paljas pinta, mutta naisen paljasta nänniä eikä kenenkään ylimääräistä karvaa tai sopimatonta elintä näy. Empowered on itse asiassa parodiaa itse viihteestä: se on niin ylitseampuvan täynnä viihdyttäviä elementtejä, ettei sille voi kuin nauraa.

Päähenkilö, supersankaritar nimeltä Empowered on kiusallisen tietoinen niistä tosiseikoista, että

1) esiintyy sarjakuvassa
2) supervoimat antava pukunsa on kirein ja epäkäytännöllisin mitä on ikinä nähty ja
3) takapuolensa näyttää isolta suhteessa muuhun vartaloon.

Supersankarin tehtävänkuvaa on vaikeaa täyttää, kun yli-inhimilliset voimat pettävät puvun repeytyessä pienimpäänkin kulmaan osuessaan, ja itsetunto kolisee kovasti, kun jokainen pikkurikollinen saa sankarittaren sidottua ja suukapuloitua avuttomaksi. Onneksi rakkaus, ystävyys ja sen sellaiset ihanat asiat saavat sankarittaremme voimaantumaan ja voittamaan vaikeudet. Opettavaista ja ihanaa!