Katariina Vuori: Erään tapon tarina

Katariina Vuoren kirjoittama Erään tapon tarina on kertomus, johon jokainen pystyy samastumaan. Se on valitettavan tuttu monelle joko omakohtaisen tai läheisen kokemuksen kautta.

Asko on nuori poika, jolla on väkivaltainen, alkoholisoitunut Esko-isä. Esko pahoinpitelee ja terrorisoi lähipiiriään. Asko ja Askon äiti voivat hengähtää ainoastaan silloin, kun Esko on vankilassa. Eskon julmuus yltyy jatkuvasti, kunnes jäljellä on enää vain yksi keino päästä häneltä pakoon.

Katariina Vuori kertoo tarinan Askon näkökulmasta ja Askon kielellä. Etukannen hersyttelevä kotimaista true crimea -lupaus tuo mieleen amerikkalaiset tusinatarinat, mutta Erään tapon tarina on yllättävän herkkä ja surullinen kertomus väkivallasta ja alkoholismista. Sen loppua on vaikea luonnehtia onnelliseksi, mutta se on totisesti hyvin ymmärrettävä.

1. Luin kirjan ”Erään tapon tarina” 11.11. loppuun ja se hetkautti todella ajattelemaan tämän elämän tarkoitusta. Rankkaa, vaikuttavaa ja koskettavaa. Toivon todella että ko. kirja pääsee Finlandia ehdokkaaksi. Paras kirja mitä olen koskaan lukenut.