Leena Krohn: Erehdys

Erehdys

Leena Krohnilla on tapana julkaista varsin lyhyitä kirjoja, joiden arvoa ei kuitenkaan mitata sivumäärillä vaan sisällön valtavalla painolla. Erehdys ei tästä perusoletuksesta poikkea.

Tarina käynnistyy kun Kirjailija E joutuu melkein onnettomuuteen ajaessaan autoa. Määränpäänään hänellä oli kirjasto, jossa hänen oli määrä esiintyä teoksiensa tiimoilta.

Tämä esiintyminen toimii kehyskertomuksena ja kirjailija E:n lukemat tekstinpätkät sisäkertomuksina. Kehyskertomus tuo kipeästi esiin ajatuksen, että kirjailijoille asetetaan vääränlaisia paineita. Kirjailija E ei tahtoisi olla esiintymässä; hän haluaisi, että hänen teoksensa puhuisivat itse puolestaan. Yleisöä ei ole kamalan paljon ja sekin vähä tuntuu olevan paikalla vääristä syistä. Kirjailija E on pahasti poissa omalta paikaltaan.

Kirjailija E:n lukemat kappaleet ovat itsenäisiä. Niistä tulee ilmi Krohnille ominainen visionäärinen tyyli kertoa tulevaisuudenkuvia elävien yksityiskohtien avulla. Luetut tekstinpätkät nostavat esiin Kirjailija E:n näkemyksiä elämänarvoista muun muassa uhkakuvin ja niiden viesti luo mielenkiintoisen kontrastin, kun niitä verrataan kirjastossa tapahtuviin pätkiin.

Itse koin Erehdyksen raastavaksi lukea. Kirjailijan kokema tuska näyttelykappaleena on kuvattu aidosti. Tuskallisuuden takia en suosittelisi Erehdystä ensimmäiseksi kirjaksi mihin tarttua Krohnin tuotannosta, mutta teokseen kannattaa ehdottomasti paneutua myöhemmin. Erehdys nimittäin onnistuu kaikissa kolmessa asiassa, joita minä Krohnin kirjoilta odotan: se herätti ajattelemaan, kosketti ja säilyi mielessä lukemisen jälkeenkin.