Daniel Clowes: Ghost World

Jos joskus on tuntenut halua ymmärtää niitä hysteerisesti kikattavia, supattavia ja vääntelehtiviä pissiksiä, niin Ghost World on mielenkiintoista tutkimusmateriaalia.

Enid ja Rebecca päättävät high schoolin. He eivät missään nimessä aio jatkaa opiskelua. Ei tosin ole niin selvää, mitä muutakaan siinä sitten tekisi. Ehkä ei mitään. Ehkä täytyy isän mieliksi kuitenkin lukea vähän pääsykokeisiin samalla kun viettää kesää ajelehtien. Maailma on täynnä omituisia hyypiöitä, joita tarkkailla ja joille tirskua. Lisäksi täytyy koetella, että mitä kaikkea ylipäätään voi tehdä. Puhdas röyhkeys ja häpeämättömyys asenteenaan voikin näemmä venyttää rajoja vaikka mihin asti. Tyttöjen käyttäytymisen rajoituksettomuus on lähes sietämätöntä, mutta ennen kaikkea hauskaa.

Sarjakuva on suomennettu, ja sen pohjalta on tehty myös mainio elokuva. Elokuva ja sarjakuva ovat tunnelmaltaan mukavan samanlaisia, mutta ovat niin erilaiset juoneltaan, että suosittelen kumpaakin kaikille, joita ei haittaa liikaa tajuta, että itsessäkin on paljon aineksia olla auttamaton ällö jonkun mielestä.